منجی و رهبر در حکومت عدل توحیدی جهانی کیست؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
منجی و رهبر در حکومت عدل توحیدی جهانی کیست؟

در مورد سؤال فوق سه احتمال وجود دارد:
۱. منجی و رهبر جهانی همان عیسی‌بن‌مریم است و منظور از مهدی نیز اوست؛
۲. منجی و رهبر، مهدی موعود اسلامی است که از او به مسیح نیز تعبیر شده است؛
۳. منجی و رهبر، امام مهدی علیه‌السلام است که حضرت‌ عیسی نیز از جانب خداوند به مساعدت او می‌شتابد.

ادله احتمال اول
۱. لفظ مسیح که مقصود از آن، نجات‌بخش و منجی است، لقب حضرت‌ عیسی‌ علیه‌السلام است؛
۲. در برخی از اناجیل و روایات اسلامی به‌ طول عمر حضرت‌ مسیح در آخرالزمان اشاره شده است.[۱]
۳. در برخی از روایات آمده: «و لا المهدی اِلّا عیسی‌بن‌مریم؛ و مهدی به‌جز عیسی‌بن‌مریم نیست». 
پاسخ: اولاً،‌ نام «مسیح» را برخی از کاتبان اناجیل بر عیسی اطلاق نمودند و قرآن نیز به‌جهت شهرت این لقب، آن‌را بر حضرت عیسی اطلاق کرده است. و دیگر اینکه نام‌گذاری حضرت‌ عیسی‌ علیه‌السلام به مسیح بر استقلال او در برپایی حکومت عدل جهانی دلالت ندارد؛ و همین‌که ایشان در تأسیس حکومت عدل جهانی مشارکت دارد، برای صدق این لقب کافی است. ثانیاً:‌ درمورد حدیث «و لا المهدی الّا عیسی‌بن‌مریم» که ابن ماجه آن‌ را در سنن خود نقل کرده اشکالاتی وجود دارد.[۲]
این روایت از منفردات محمدبن‌خالد جندی است و تنها اوست که آن‌ را نقل کرده است؛ درحالی‌که او کسی است که به‌تعبیر آبری، نزد اهل سنت معروف نیست،‌ و به‌تعبیر حاکم نیشابوری، مجهول بوده، نقل حدیثش به‌جهت تعجب است.[۳]
لذا قرطبی می‌گوید: «احادیث نبوی که دلالت بر خروج مهدی‌ علیه‌السلام از عترت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و از اولاد فاطمه سلام‌الله‌علیها دارد اصح از این حدیث است و حکم، مطابق آن حدیث است».[۴]

دلیل احتمال دوم
مسیح در لغت به‌معنای مسح شده است. این کلمه لقب کسی قرار گرفته که از جانب خداوند مسح شده و قابلیت نجات عالم را دارد و مطابق روایات این قابلیت تنها برای امام مهدی‌ علیه‌السلام است.  
پاسخ: 
اولاً:گرچه ملقب کردن امام مهدی‌ علیه‌السلام به «مسیح» به‌ معنایی که ذکر شده، امر معقولی است، ولی در روایات به آن اشاره نشده است. 
ثانیاً: از مجموعه احادیث استفاده می‌شود که حضرت عیسی مسیح با همکاری با حضرت‌مهدی‌ علیه‌السلام امر حکومت جهانی را به پیش خواهند برد.  
ادله احتمال سوم
از مجموعه قراین و ادله به‌دست می‌آید که حکومت جهانی با رهبری امام مهدی‌ و یاری حضرت‌ عیسی‌ علیهماالسلام برپا خواهد شد؛ زیرا:
۱. امام‌ مهدی‌ علیه‌السلام وارث طرح کامل حکومت عدل جهانی توحیدی از رسول اکرم‌  است؛
۲. در روایات اسلامی آمده است که حضر‌ت‌ عیسی از امامت جماعت بر مسلمین امتناع کرده، امام‌ مهدی‌ علیه‌السلام را به‌عنوان امام معرفی می‌کند؛
۳. حکمت اقتضا می‌کند که رهبر حکومت جهانی از امت اسلام باشد؛
۴. در عبارات اناجیل آمده است که حضرت‌ عیسی به کمک شخصی به نام «فرزند انسان» از آسمان فرود آمده و با مساعدت او این حکومت برپا خواهد شد.

پی‌نوشت‌ها
۱. انجیل متی، ۲۸/۱۹- ۲۰.
۲. اصل این روایت را ابن ماجه در سنن، ح۴۰۳۹ نقل کرده و مورد انتقاد بسیاری از عالمان اسلامی قرار گرفته. برای آگاهی بیشتر ر.ک: اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۵، ص۲۴۳.
۳. المنار المنیف، ابن قیم، ص۱۲۹.
۴. التذکرة، قرطبی، ج۲، ص۲۹۹.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:14 فروردین 1394 - 1:04

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد