چند همسری؛ واجب در کتاب مقدس و نظام مند در اسلام(بخش چهارم)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
از کتاب مقدس مسیحیان، محدودیت در تعداد همسران برداشت نمی شود، در حالی كه اسلام داشتن بيش از چهار همسر را تجويز نكرده و نيز هرگز اجازه نمى دهد كه دو نفر مرد با يكديگر مشتركا يك زن را بگيرند.
 
مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان در باب تفسیر آیه 3 از سوره مبارکه نساء که درباره چند همسری است، آورده است: نكته اى كه در اين تعبير هست این است که به جاى اين كه بفرمايد:( فانكحوا من طاب لكم)، فرمود: (ما طاب لكم) و اين بدين خاطر است كه زمينه را براى بيان تعداد همسران فراهم كند.

چند همسری؛ واجب در کتاب مقدس و نظام مند در اسلام(بخش چهارم)

 اگر فرموده بود: پس با هر كس دلتان مى خواهد ازدواج كنيد، ديگر جا براى گفتن يكى، دوتا، سه تا و چهارتا باقى نمى ماند، لذا فرمود: هر چه دلتان مى خواهد ازدواج كنيد، يكى، دو تا، سه تا، چهار تا.

 
به جاى اينكه بفرمايد: ( ان لم تطب لكم الازدواج باليتامى ) فرمود:(ان خفتم الا تقسطوا فى اليتامى) و اين، از باب به كار بردن سبب در جاى مسبب است و با يك تير دو هدف زدن .
در این آیه می خواهد بفهماندكه علت بى رغبت بودن شما به ازدواج با دختران يتيم چيست و نيز خواست كه علت جزا را هم بيان كرده باشد و بفهماند اينكه در جمله جزا گفته شده است: (فانكحوا ما طاب لكم) برای اين است كه در ساير زنان ترس از عدم قسط را نداري.
 
کلمه(مثنى) بر وزن مفعل است و كلمه (ثلاث) و (رباع ) بر وزن( فعال) است و اين دو وزن (مفعل و فعال ) در باب اعداد، دلالت بر تكرار ماده مى كند در نتيجه معناى(مثنى )،دوتا دوتاو معناى (ثلاث )، سه تا سه تاو معناى (رباع )،چهارتا چهارتا است.
 
خطاب در آيه به تمامى مردم است نه به يك نفر، از این رو هر يك از اين سه كلمه را با حرف (واو) از ديگرى جدا كرد تا تخيير را برساند و اين معنا را افاده كند كه هر يك از مؤمنين اختيار دارند در اينكه دو يا سه و يا چهار نفر همسر براى خود انتخاب كنند.
 
 از آنجا كه كل مردم در اينجا مخاطب مى باشند، عددهاى (دو)، (سه) و (چهار) بايد در قالب كلماتى ادا شوند كه بيانگر تكرار است كه آن كلمات عبارتند از: (مثنى )، (ثلاث) و (رباع).
 
با اين بيان و با قرينه اى كه در آيه هست يعنى جمله : ( و اگر ترسيديد نتوانيد رعايت عدالت كنيد يك زن بگيريد و يا به كنيزى كه داريد اكتفا كنيد).
 
و همچنين به قرينه آيه (والمحصنات)،كه آيه 24 سوره مبارکه نساء است، اين احتمال از بين مى رود كه آيه خواسته باشد بفرمايد:(شما مى توانيد با يك عقد دو يا سه و يا چهار زن را تزويج نمائيد) .
 
و يا اين احتمال كه قرآن کریم خواسته باشد بفرمايد: مى توانيد اول دو نفر را با هم بگيريد و سپس دو نفر ديگر را با هم به يك عقد بگيريد و همچنين دو تاى ديگر و... و يا بفرمايد: مى توانيد سه تا اول و سه تا بعدا يا چهارتا اول و چهارتا بعدا بگيريد.
 
و يا اينكه بفرمايد: ( بيش از يك مرد مى تواند در يك زن شركت داشته باشد)، اينها احتمالاتى است كه هيچگاه از آيه شريفه استفاده نمى شود و اين آيه به هيچ وجه تحمل اين معنا را ندارد.
 
علاوه بر اينكه اين معنا ضرورى و بديهى است كه اسلام داشتن بيش از چهار همسر را تجويز نكرده و نيز هرگز اجازه نمى دهد كه دو نفر مرد با يكديگر مشتركا يك زن را بگيرند.
 
و نيز با این بیان، اين احتمال نيز دفع مى شود كه (واو) آيه شريفه (مثنى)و( ثلاث)و(رباع)، (واو)جمع باشد (نه واو تفصيل) و خواسته باشد اين معنا را برساند كه جمع بين نه همسر _ كه حاصل جمع ميان عدد دو و سه و چهار مى باشد _ جايز است.

ان شاالله ادامه دارد...

- لینک کوتاه این مطلب

» ادیان نیوز
تاریخ انتشار:1 آذر 1393 - 14:41

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد