آیا جمله «و عرجت بروحه إلی سمائک» در دعای ندبه، با اعتقاد به معراج جسمانی تعارض دارد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا جمله «و عرجت بروحه إلی سمائک» در دعای ندبه، با اعتقاد به معراج جسمانی تعارض دارد؟

اولاً، صحیح در این جمله: «عرجت به إلی سمائک» است نه «بروحه». شاهد این مطلب چند قرینه است:
۱. محدث نوری رحمه‌الله در کتاب «تحیةالزائر» می‌گوید: در نسخه‌ای که من از مزار محمدبن‌مشهدی دارم، «عرجت به الی سمائک» ثبت شده است.[۱]  
۲. شیخ عباس قمی رحمه‌الله نیز در کتاب «هدیةالزائر» عبارت استاد خود حاجی نوری را نقل کرده و آن‌را تأیید نموده است.
۳. الآن نیز نسخه‌ای خطی و نفیس از کتاب مزار محمدبن‌مشهدی موجود است که در آن «و عرجت به» ثبت شده.
۴. برخی از جمله‌های دعا نیز مؤید معراج جسمانی است؛ از قبیل: «و أوطأته مشارقک و مغاربک» و «سخّرت له البراق».
ثانیاً، بر فرض صحت نسخه «و عرجت بروحه» این جمله دلالت بر معاد روحانی فقط ندارد؛ بلکه از باب استخدام لفظ موضوع برای جزء و اراده کل، مقصود معراج جسمانی و روحانی است. مانند اینکه گفته می‌شود: «روحی لک الفداه». مرحوم حاج‌ میرزا ابوالفضل تهرانی می‌گوید: «گاهی کلمه روح را در معنای جسم با روح به‌کار می‌برند، به‌جهت ارتباط بین حال و محل یا علاقه ملابست که بین آن دو است...»[۲].

پی‌نوشت‌ها
۱. تحیه‌الزائر، محدث نوری، ص۲۶۰.
۲. شفاءالصدور فی شرح زیارة العاشور، میرزا ابوالفضل تهرانی، ص۱۰۸.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:14 دی 1393 - 2:04

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد