(بسم الله الرحمن الرحیم)
اولاً، صحیح در این جمله: «عرجت به إلی سمائک» است نه «بروحه». شاهد این مطلب چند قرینه است:
پینوشتها
آیا جمله «و عرجت بروحه إلی سمائک» در دعای ندبه، با اعتقاد به معراج جسمانی تعارض دارد؟
اولاً، صحیح در این جمله: «عرجت به إلی سمائک» است نه «بروحه». شاهد این مطلب چند قرینه است:
۱. محدث نوری رحمهالله در کتاب «تحیةالزائر» میگوید: در نسخهای که
من از مزار محمدبنمشهدی دارم، «عرجت به الی سمائک» ثبت شده است.[۱]
۲. شیخ عباس قمی رحمهالله نیز در کتاب «هدیةالزائر» عبارت استاد خود حاجی نوری را نقل کرده و آنرا تأیید نموده است.
۳. الآن نیز نسخهای خطی و نفیس از کتاب مزار محمدبنمشهدی موجود است که در آن «و عرجت به» ثبت شده.
۴. برخی از جملههای دعا نیز مؤید معراج جسمانی است؛ از قبیل: «و أوطأته مشارقک و مغاربک» و «سخّرت له البراق».
ثانیاً، بر فرض صحت نسخه «و عرجت بروحه» این جمله دلالت بر معاد
روحانی فقط ندارد؛ بلکه از باب استخدام لفظ موضوع برای جزء و اراده کل،
مقصود معراج جسمانی و روحانی است. مانند اینکه گفته میشود: «روحی لک
الفداه». مرحوم حاج میرزا ابوالفضل تهرانی میگوید: «گاهی کلمه روح را در
معنای جسم با روح بهکار میبرند، بهجهت ارتباط بین حال و محل یا علاقه
ملابست که بین آن دو است...»[۲].
پینوشتها
۱. تحیهالزائر، محدث نوری، ص۲۶۰.
۲. شفاءالصدور فی شرح زیارة العاشور، میرزا ابوالفضل تهرانی، ص۱۰۸.
- لینک کوتاه این مطلب
»
پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:14 دی 1393 - 2:04
مطالب مرتبط...
نظر شما...