آيا در حكومت مصلح جهانى بین علم و دين تعارض وجود خواهد داشت ؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آيا در حكومت مصلح جهانى بین علم و دين تعارض وجود خواهد داشت ؟باتوجه به نظر کسانی که قایل به تعارض میان علم و دین هستند؟

تعارض علم ودين، رويكرد جديد ديگرى در باب ترابط علم ودين است كه پاره اى از انديشمندان بدان رو آورده اند ومدل هاى گوناگون تعارض گزاره هاى دينى با گزاره هاى علمى، تعارض پيش فرض هاى علم با پيش فرض هاى دين، تعارض پيامدهاى علم با پيامدهاى دين، وتعارض روحيه علمى با روحيه دينى را مطرح ساخته اند. در مقابل اين ديدگاه، برخى ديگر از انديشمندان غربى واسلامى به جداانگارى قلمرو علم ودين يا سازگارى وتوافق علم ودين ويا تداخل علم ودين فتوا داده اند.

دانشمندان غربى مانند گاليله، كانت، استيس، پوزيتويست ها، فيلسوفان تحليل زبانى، اگزيستانسياليست ها وغيره براى حل تعارض علم ودين چاره هاى خاصى را انديشيده اند. حال ببينيم آيا در عصر مصلح جهانى، علم وتكنولوژى با اسلام در تعارض است يا در تعاون؟

امام باقر(علیه السلام) مى فرمايد:هنگامى كه قائم ما قيام كند، دستش را بر سر بندگان مى گذارد وعقل هاى آن ها را با آن كامل كرده وافكارشان را پرورش داده وتكميل مى كند.( بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۲۸.)

امام صادق(علیه السلام) نيز مى فرمايد:هنگامى كه قائم ما قيام كند، خداوند آن چنان گوش وچشم شيعيان ما را تقويت مى كند كه ميان آن ها وقائم، نامه رسان نخواهد بود، با آن ها سخن مى گويد وسخنش را مى شنوند واو را مى بينند در حالى كه او در مكان خويش است. (روضهِ كافى، به نقل از منتخب الاثر، ص ۴۸۳.)

در همين باره،امام صادق(علیه السلام) مى فرمايد:مؤمن در زمان قائم، در حالى كه در مشرق است، برادر خود را در مغرب مى بيند. همچنين كسى كه در غرب است برادرش را در شرق مى بيند).( منتخب الاثر، ص ۴۸۳؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۹۱.)

وامام باقر(علیه السلام):براى صاحب وسرور شما حضرت مهدى (علیه السلام) آن وسيله سركش ذخيره شده است. راوى مى گويد: گفتم وسيلهِ سركش چيست؟ امام فرمود: ابرى است كه در آن غرش رعد وشدت صاعقه يا برق است. او بر اين وسيله سوارمى شود. آگاه باشيد او به زودى بر ابرها سوار مى شود، به آسمان ها وزمين هاى هفتگانه صعود مى كند.( بحار، ج ۵۲، ص ۳۲۱.)

وامام صادق(علیه السلام): دانش بيست وهفت حرف است. تمام آن چه پيامبران الهى براى مردم آوردند، دو حرف بيش نبود ومردم تاكنون جز آن دو حرف نشناخته اند؛ولى هنگامى كه قائم ما قيام كند، بيست وپنج حرف وشاخهِ ديگر را آشكار ودر ميان مردم منتشر مى سازد ودو حرف ديگر را به آن ضميمه مى كند تا بيست وهفت حرف، كامل، منتشر گردد(بحارالانوار، ج ۵۲، ص۳۳۶.)

اين روايات، بر پيشرفت دانش وتكنولوژى ونيز تكامل خردمندى،در حكومت مصلح دلالت دارند؛ولى نمى توان از اين امر،اين گونه استفاده كرد كه تمام دستاوردهاى علوم تجربى، صنعت وتكنولوژى در عصر حاضر،با حكومت مصلح جهانى سازگار است. به ويژه با تعارضى كه ميان پاره اى از دستاوردهاى علوم انسانى وبرخى صنايع با اسلام مشهود است.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:8 فروردین 1394 - 13:54

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد