تبلیغ میگساری توسط داعش رسانه‌ای «بی بی سی» +فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)
تهیه کننده این فیلم به این مکان ها بادید مکان فرهنگی نگاه می کند. که با برپائی نظام جمهوری اسلامی این مکان های به قول خودشان خیلی مهم، تعطیل شده اند.

غرب به وسیله بازوهای فرهنگی و روانی خود، که راس آن شبکه های ماهواره ای از جمله شبکه "بی بی سی فارسی" است، بطور نظام مند بدنبال ضربه زدن به مبانی عقیدتی مردم ایران است.

 

این شبکه در راستای ترویج میخواری و میگساری گزارشی را که از کشور ترکیه تهیه شده، پخش می کند. در این فیلم سعی شده با سیاه نمایی این که در ایران مشروبات الکلی به وفور پیدا می شود ولی مکانی به نام میخانه به دست فراموشی سپرده شده است یک نوع تقدس به این نوع مکان ها داده شود.

 

تهیه کننده این فیلم به این مکان ها با دید مکان فرهنگی نگاه می کند که با برپائی نظام جمهوری اسلامی این مکان های به قول خودشان خیلی مهم، تعطیل شده اند.

 

در بخشی از این مصاحبه آمده است که «می ترسم که دخترم برسه به سن من و دیگه در ترکیه میخانه نمانده باشه».

در ادامه به طور اجمال دلائل حرمت میگساری از نظر اسلام و دانشمندان، روان شناسان و پزشكان جوامع غربي را بیان می کنیم و مضرات فراوان آن را متذکر می شویم. 

 

 

سوال

 

علت حرام بودن مشروبات الكلي چيست؟ مگر در قرآن نگفته كه خاصيت هايي هم دارد؟ خاصيت هاي آن چيست؟ اگر ضرر دارد چرا غربي ها كه مدام مصرف مي كنند مشكلي برايشان پيش نمي آيد؟


جواب اجمالی: ضررهاي شراب آن قدر زياد است كه به گفته يكي از دانشمندان اگر دولت ها ضمانت كند درب نيمي از ميخانه ها را ببندند، مي توان ضمانت كرد كه از نيمي از بيمارستان ها و تيمارستان ها بي نياز شويم».

به خاطر همين آثار منفي و خانمانسوز شراب خواري است كه اسلام نوشيدن شراب را اگر چه يك قطره و براي چشيدن باشدتحريم كرده است. اگر كسي اندكي انصاف داشته باشد و تنها به عوارض ظاهري ميگساري در جوامع مختلف اگر كسي اندكي انصاف داشته باشد و تنها به عوارض ظاهري ميگساري در جوامع مختلف بپردازد، حكمت بالغه اين حكم الهي را از صميم دل تأييد خواهد كرد. به ويژه در زمان حاضر چرا كه در اين زمان به جهت زندگي ماشيني و سرعت برقراري عقل و اعتدال ضرورت بيشتري دارد، چنان كه امروزه در بسياري از كشورها براي صاحبان مشاغل حساس ميگساري ممنوع است.

 

 

پاسخ تفصیلی:

شراب در شريعت اسلام به صورت تدريجي حرام گرديده است. با اين توضيح كه: از آنجايي كه شراب خواري و ميگساري در زمان جاهليت و قبل از اسلام فوق العاده رواج داشت و به صورت يك بلاي عمومي در آمده بود، اسلام نمي خواست بدون رعايت "اصول رواني و اجتماعي"، با اين بلا و معضل عمومي به مبارزه برخيزد. زيرا، اين گونه مبارزه چه بسا آثار سوئي را به دنبال داشت. بنابراين، از روش تحريم تدريجي براي ريشه كن كردن ميگساري كه به صورت يك عادت در رگ و پوست آنها نفوذ كرده بود، استفاده كرد.

 

به اين ترتيب كه نخست در برخي از سوره هاي مكي (سوره هايي كه در مكه مكرمه نازل شده اند)، اشاراتي به زشتي اين كار نمود. چنانكه در آية 67 سوره نحل مي فرمايد: "از ميوههاي درخت نخل و انگور، مسكرات و روزي هاي پاكيزه فراهم مي كنيد"(1) كه در اينجا، مسكرات را درست در مقابل روزي هاي پاك [ رزقاً حسناً ] قرار داده است و آن را يك نوشيدني ناپاك و آلوده شمرده است.

 


در مرحلة دوم دستور قاطع تري در زمينه منع شراب خواري نازل گشت تا افكار را براي تحريم نهايي آماده تر سازد بدين شكل كه گروهي از اصحاب خدمت پيامبر گرامي اسلام آمدند. عرض كردند: حكم شراب و قمار كه عقل را زايل، و مال را تباه مي كند، بيان فرماييد.(2) در اين هنگام آية 219 سورة بقره نازل شد كه مي فرمايد: يَسْئَلُونَكَ عَنِ الخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فيهما اِثْمٌ كَبيرٌ وَ مَنافِعَ لِلنّاسِ وَ اِثْمُهُما اَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما. يعني دربارة شراب و قمار از تو سؤال مي كنند، بگو: در آنها گناه بزرگي است و منافع (از نظر مادي) براي مردم در بر دارند (ولي) گناه آنها از نفع آنها بيشتر است.

 

مراد ازمنافع شراب كه قران بيان كرده است يا منافع مادي است كه احيانا ازطريق فروش شراب حاصل مي شود ويامنافع خيالي است كه به خاطر تخدير حاصل ازمستي شراب وغفلت ازغصه ها واندوه ها به دست مي آيد يعني ممكن است شراب منافع وسودي هم داشته باشد ولي اين منافع مادي زودگذردر برابر زيان هاي فوق العاده اخلاقي و اجتماعي و بهداشتي شراب، بسيار نا چيز است.

 


در مرحلة بعد به دنبال آن در آية 43 سورة نساء، به مسلمانان صريحاً دستور داده شد كه در حال مستي هرگز نماز نخوانند تا بدانند با خداي خود چه مي گويند. البته مفهوم اين آيه، آن نبود كه در غير حال نماز، نوشيدن شراب مجاز بود، بلكه برنامه همان برنامه تحريم تدريجي و مرحله به مرحله بود.


و سرانجام با آشنايي مسلمانان به احكام اسلام و آمادگي فكري آنها براي ريشه كن ساختن اين مفسده بزرگِ اجتماعي، دستور نهايي، با صراحت كامل و بيان قاطع كه حتي بهانه جويان هم نتوانند به آن ايراد بگيرند، نازل گرديد. و آن آيه 90 سورة مائده بود كه مي فرمايد: يا اَيُّهَا الَّذينَ امَنُوا اِنَّما الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْاَنْصابُ و الْاَزْلمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ يعني اي كساني كه ايمان آوردهايد شراب و قمار و بتها و ازلام (كه يك نوع بخت آزمايي بوده)پليدند و از عمل شيطانند از آنها دوري كنيد تا رستگار شويد.

 


در اين آيه با تعبيرات گوناگون ممنوعيت اين كار مورد تأكيد قرار گرفته است و كمال قاطعيت اين تحريم از كلمه فَاجْتَنِبُوهُ معلوم مي شود چرا كه اجتناب مفهومي رساتر از نهي دارد. زيرا معني اجتناب، فاصله گرفتن و نزديك نشدن است كه به مراتب از جملة "ننوشيد" رساتر است.


از آنجا كه قرآن و عترت را نمي توان جداي از يكديگر تصور نمود شايسته است برخي رواياتي كه در اين رابطه به دست ما رسيده را نيز به اختصار بيان نماييم.

 

ريان بن صلت مي گويد: از امام رضا(عليه السلام) شنيدم كه مي فرمود: «ما بعث الله نبيا قط الا بتحريم الخمر ....» خداوند هرگز پيامبري را مبعوث نساخته مگر به تحريم شراب الكلي.(3) در روايت ديگري امام صادق عليه السلام فرمودند: «ما بعث الله نبيا قط الا و في علم الله انه اذا اكمل له دينه كان فيه تحريم الخمر و لم يزل الخمر حراما ...» خداوند هرگز پيامبري را مبعوث نساخت مگر اينكه در علم خدا مقرر بود كه هنگامي كه دين آن پيامبر را كامل كرد, در آن تحريم خمر هم خواهد بود و خمر همواره حرام بود.(4)

 

«لم يزل» از افعال ناقصه و به معناي استمرار است و اين جمله و جمله پيش از آن به روشني نشان مي دهد كه شرب خمر در همه اديان حرام بوده و انسانها از پيش خود آن را حلال شمرده اند.


ضرر شراب خواري درخروج از حد اعتدال و زايل شدن عقل خلاصه نمي شود واين يكي از حكمت هاي حكم است، ضررهاي بس گراني كه بر اثر شراب خواري بر روح و جسم انسان وارد مي شود، به گونه است كه داد و فغان دانشمندان، روان شناسان و پزشكان جوامع غربي را نيز درآورده است،

 

 

در اين جا نظريه دانشمندان را در مورد زيان هاي شراب به طور فشرده بيان مي كنيم:


1. اثر الكل در عمر انسان. يكي از دانشمندان مشهور غرب اظهار مي دارد كه هرگاه از جوانان 21 ساله تا 23 ساله معتاد به مشروبات الكلي، 51 نفر بميرند، در مقابل از جوان هاي غير معتاد، 10 نفر هم تلف نمي شوند. دانشمند مشهور ديگري ثابت كرده است كه جوان هاي 20 ساله، كه انتظار مي روند پنجاه سال عمر كنند در اثر نوشيدن الكل، بيشتر از 35 سال عمر نمي كنند.


2. اثر الكل در نسل بشر. دانشمندان به تجربه ثابت كرده اند، كسي كه در حين انقاد نطفه مست است، 35 درصد از عوارض الكليسم حاد را به فرزند خود منتقل مي كند و اگر زن و مرد هر دو مست باشند، صد در صد عوارض حاد در بچه ظاهر مي شود، براساس آماري كه در اين زمينه وجود دارد، كودكاني كه زودتر از وقت طبيعي به دنيا آمده اند، از پدران و مادران الكلي 45 درصد و از مادران الكلي 31 درصد و از پدران الكلي 17 درصد بوده اند. كودكاني كه هنگام تولد توانايي زندگي را ندارند، از پدران الكلي 6 درصد و از مادران الكلي 45 درصد و نيز كودكاني كه فاقد نيروي كافي عقلايي و روحي بوده اند، از مادران الكلي 75 درصد و از پدران الكلي نيز 75 درصد بوده است.


3. اثر الكل در اخلاق. در شخص الكلي عاطفه خانوادگي و محبت نسبت به زن و فرزند ضعيف مي شود، به طوري كه مكرر ديده شده كه پدراني، فرزندان خود را با دست خود كشته اند.


4. زيان هاي اجتماعي الكل. طبق آماري كه «انيستتوي» پزشكي قانوني شهر «نيون» در 1961 تهيه نموده است، جرايم اجتماعي الكليست ها از اين قرار است:

 

مرتكبين قتل هاي عمومي 50 درصد. ضرب و جرح ها در اثر نوشيدن الكل 8:77 درصد. سرقت هاي مربوط به الكليست ها 5:88 درصد. جرايم جنسي مربوط به الكليست ها 8:88 درصد مي باشد. اين آمار نشان مي دهد كه اكثريت قاطع جنايات و جرايم بزرگ در حال مستي روي مي دهد.


خلاصه ضررهاي شراب آن قدر زياد است كه به گفته يكي از دانشمندان اگر دولت ها ضمانت كند درب نيمي از ميخانه ها را ببندند، مي توان ضمانت كرد كه از نيمي از بيمارستان ها و تيمارستان ها بي نياز شويم».(5) به خاطر همين آثار منفي و خانمانسوز شراب خواري است كه اسلام نوشيدن شراب را اگر چه يك قطره و براي چشيدن باشدتحريم كرده است.اگر كسي اندكي انصاف داشته باشد و تنها به عوارض ظاهري ميگساري در جوامع مختلف بپردازد، حكمت بالغه اين حكم الهي را از صميم دل تأييد خواهد كرد. به ويژه در زمان حاضر چرا كه در اين زمان به جهت زندگي ماشيني و سرعت برقراري عقل و اعتدال ضرورت بيشتري دارد، چنان كه امروزه در بسياري از كشورها براي صاحبان مشاغل حساس ميگساري ممنوع است.

 

در آخر متذکر می شویم علت نامگذاری شبکه بی بی سی به «داعش رسانه ای» این است که اگر داعش با کج فهمی و جمود فکری با نام اسلام جان مردم را می گیرد و اسلام عقلانی و منطقی را اسلام خشونت بار معرفی می کند؛ این رسانه هم با برنامه های دروغین و غیر اخلاقی، با نام حقیقت، افکار سالم جوان ها را نشانه رفته است و موجبات ضلالت جوانان را فراهم می کند که این مستند یکی از هزاران برنامه های این شبکه هست این رسانه معاند با پخش این مستند نوعی دهن کجی به آموزه های اسلام ناب محمدی می کند چرا که در اسلام ترویج گناه هم گناه محسوب می شود.

 

 


پاورقی:

1. وَ مِنَ الثَّمَراتِ اَلنَّخيلُ وَ الْاَعْنابُ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سُكْراً وَ رِزْقاً حَسَناً.


2. جمعي از نويسندگان، زيرنظرآيت الله مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج2، انتشارات دارالكتب الاسلاميه، ص73.


3. الطوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، ج9، ص102.


4. همان.


5. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 2، ص 74، تهران، دارالكتب، چاپ پانزدهم، 1362.

 

 


- لینک کوتاه این مطلب

» جام
تاریخ انتشار:19 فروردین 1394 - 2:07

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد