(بسم الله الرحمن الرحیم)
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: صنعتی که تنها برای حرام کاربرد دارد و رهاوردش
تباهی محض است و هیچ صلاحی (فایدهای) درآن نیست خدا آن را حرام کرده است
(مانند: ابزار سخت افزاری و نرم افزرای لهو و لعب، بت سازی، تولید
نوشابههای حرام و هر چیزی که موجب تباهی محض افراد و جامعه است).
پس آموختن و آموزش دادن آن، عمل به آن، گرفتن مزد برای آن و هرگونه اقدامی برای آن، همهاش حرام است، مگر اینکه صنعتی باشد که گاهی در جهت منفعت (حلال) به کار میرود و از آن جهت که در آن صلاحی وجود دارد یاد گرفتنش و عمل به آن حلال است؛ ولی بر کسی که آن را در جهت حرام و غیر حقّ به کار گیرد حرام است.
متن حدیث:
إنما حرم الله الصناعة التی حرام هی کلها التی یجئ منها الفساد محضا نظیر البرابط والمزامیر و(الشطرنج) وکل ملهوبه والصلبان والأصنام وما اشبه ذلک من صناعات الأشربة الحرام ومایکون منه و فیه الفساد محضا ولایکون فیه ولامنه شیء من وجوه الصلاح فحرام تعلیمه و تعلمه والعمل به وأخذ الاجر علیه وجمیع التقلب فیه من جمیع وجوه الحرکات کلها الا ان تمون صناعة قد تنصرف الی جهات النائع و ان کان قد یتصرف بها و یتناول بها وجه من وجوه المعاصی فلعله لما فیه من الصلاح حل تعلمه و تعلیمه و العمل به و یحرم علی من صرفه الی غیر وجه الحق و الصلاح فها تفسیر بیان وجه اکتساب معائش العباد و تعلیمهم فی جمیع وجوه اکتسابهم.
پس آموختن و آموزش دادن آن، عمل به آن، گرفتن مزد برای آن و هرگونه اقدامی برای آن، همهاش حرام است، مگر اینکه صنعتی باشد که گاهی در جهت منفعت (حلال) به کار میرود و از آن جهت که در آن صلاحی وجود دارد یاد گرفتنش و عمل به آن حلال است؛ ولی بر کسی که آن را در جهت حرام و غیر حقّ به کار گیرد حرام است.
متن حدیث:
إنما حرم الله الصناعة التی حرام هی کلها التی یجئ منها الفساد محضا نظیر البرابط والمزامیر و(الشطرنج) وکل ملهوبه والصلبان والأصنام وما اشبه ذلک من صناعات الأشربة الحرام ومایکون منه و فیه الفساد محضا ولایکون فیه ولامنه شیء من وجوه الصلاح فحرام تعلیمه و تعلمه والعمل به وأخذ الاجر علیه وجمیع التقلب فیه من جمیع وجوه الحرکات کلها الا ان تمون صناعة قد تنصرف الی جهات النائع و ان کان قد یتصرف بها و یتناول بها وجه من وجوه المعاصی فلعله لما فیه من الصلاح حل تعلمه و تعلیمه و العمل به و یحرم علی من صرفه الی غیر وجه الحق و الصلاح فها تفسیر بیان وجه اکتساب معائش العباد و تعلیمهم فی جمیع وجوه اکتسابهم.
- لینک کوتاه این مطلب
»
«تحف العقول، ص 336- 336»
تاریخ انتشار:24 خرداد 1394 - 17:34
مطالب مرتبط...
نظر شما...