روزی حرام، برکت را از زندگی می برد

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیت الله یحیی عابدی زنجانی، تولیت مدرسه علمیه مجد تهران، در درس اخلاق این مدرسه که در شبستان مسجد مجد برگزار شد، با اشاره به اهمیت کسب روزی حلال اظهار داشت: طبق روایات یکی از مهمترین و بافضیلت ترین عبادات، کسب روزی حلال است همچنان که قرآن می فرماید: «ای مردم، از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه بخورید» (سوره بقره، آیه 168).

 

روحانیت مردم را با احکام و مسایل تجارت آشنا کند

وی اضافه کرد: در دوره ای که توجه به مسایل و احکام فقهی تجارت و کسب و کار مورد غفلت قرار گرفته است باید روحانیت بیش از پیش مردم را با این احکام و مسایل آشنا کنند.

 

تولیت مدرسه علمیه مجد با اشاره به اینکه فرد بیکارِ سربارِ جامعه و مورد لعن خداوند است، تصریح کرد: موسی بی عمران به پروردگار گفت: پروردگارا کدام بنده مبغوض ‏ترین فرد در نزد تو است؟ فرمود: «جیفة باللیل بطال بالنهار؛ کسی که شب تا صبح مثل مردار متعفن بخوابد و روز بیکار باشد».

 

فرزند ناصالح، حاصل روزی حرام است

وی با تأکید براینکه هرچند گاهی کسب روزی حلال بسیار سخت و پرمشقت است اما خداوند به چنین روزی ای برکت بسیاری می دهد، گفت: کیفیت لقمه و روزی در تربیت فرزندان بسیار مهم است و بسیاری از علما وجود فرزندان ناصالح را حاصل روزی حرام دانسته اند.

 

آیت الله عابدی ادامه داد: طبق برخی روایات نه تنها کسب روزی حرام بلکه حتی فکر کسب چنین روزی ای اثرات سوئی بر زندگی بر جای می گذارد؛ زیرا نیت و رفتار انسان به رفتار و عملش جهت می دهد.

 

تجار، احکام فقه را فرا گیرند

وی با اشاره به برگزاری کلاس های آشنایی با فقه و احکام تجارت در برخی مدارس علمیه اظهار داشت: تجار در گذشته اهتمام جدی نسبت به فراگیری فقه وجود داشت به طوری که ابتدا این احکام را فرا گرفته و سپس مشغول تجارت می شدند.

 

استاد سطوح عالی حوزه اضافه کرد: امیرالمومنین علی (ع) مکررا خطاب به بازاریان می فرمودند: «یا مَعْشَرَ التُّجّارِ، اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ، اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ،اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ». حضرت ابتدا توصیه به فراگیری فقه و سپس اشتغال به تجارت می کردند.

 

مشکلات برخی از بازاریان، در نتیجه عدم آشنایی با احکام است

وی مدیران حوزه های علمیه و مسئولان ارشد مرکز رسیدگی به امور مسجد را متولیان اصلی برگزاری کلاس های آشنایی با احکام تجارت دانست و خاطرنشان کرد: بارها با بازرگان و بازاریانی روبرو شده ام که به دلیل آشنا نبودن با احکام دچار مشکلات متعددی شده اند.

 

آیت الله عابدی افزود: مخفی بودن ربا همچون راه رفتن مورچه بر روی سنگ است که صدایی به گوش نمی رسد لذا در معاملات احتمال ربا بسیار زیاد است بی آنکه فرد متوجه شود.

 

وی در پایان تجار و بازرگانان را به استفاده از نظرات روحانیون و علما در امر تجارت توصیه کرد و گفت: متاسفانه به دلیل گسترش فرهنگ مادی گری توجه به احکام فقه و کسب و کار مورد غفلت قرار گرفته است.

 

- لینک کوتاه این مطلب

» شبستان
تاریخ انتشار:7 مرداد 1394 - 20:50

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد