اعتقاد ايرانيان به ظهور، اجازه استفاده آنها از سلاح اتمی را نمی دهد!

(بسم الله الرحمن الرحیم)

«آيه الله هاي ايران اگر هم سلاح هسته اي داشته باشند –چنانكه ما در پي القاء آن هستيم!- آنچنان هم مشتاق به استفاده از آن نيستند.» اين كلام تيموتي فرنيش كارشناس مسائل آخرالزماني اسلامي در مصاحبه با راديو بانكر است. نكته جالب آن است كه فرنيش –كه از قضا يد طولايي هم در ايران ستيزي دارد- خود معتقد است مذهب ايرانيان موافق با استفاده از اين سلاح در دوران پيش از ظهور نيست.

در روزگاري كه بسياري رسانه هاي غربي در صدد القاء اين مطلب هستند كه ايران با دستيابي و به كارگيري سلاح اتمي درصدد تسريع در ظهور امام دوازدهم خود (مهدي) است[1]، برخي نويسندگان غربي كه آشنايي بيشتري با باورهاي مذاهب اسلامي به ويژه شيعيان در زمينه آخرالزمان دارند، به اين ديدگاه خرده گرفته و آنرا نادرست مي دانند. از جمله اين افراد تيموتي فرنيش است كه با نوشتن كتاب «مقدس ترين جنگها: مهديان اسلامي، جهاد و اسامه بن لادن» و مقالات متعدد در مجلات و سايتهاي مختلف غربي، خود را به عنوان كارشناس برجسته آخرالزمان در ديدگاه اسلام معرفي نموده است. وي نگاهي علمي به تفاوت ديدگاه شيعه و اهل سنت به مساله ظهور امام مهدي ع دارد و در اين رابطه مي گويد:

مذهب شيعه -به خلاف اهل سنت- اعتقاد ندارد كه مي تواند بازگشت امام دوازدهم را جلو بيندازد و تسريع كند. اين در حالي است كه اسلام سني (در عين باور به مهدويت)، مفهوم امام دوازدهم را نفي مي كند و اميدوار به برانگيختن جنگي فاجعه بار عليه نيروهاي مسيحي است. شيعيان همچنين باور ندارند جنگ جهاني پيروزمندانه اي قبل از بازگشت امام دوازدهم از غيبت واقع مي شود.[2]

فرنيش البته هنوز ايرانيان را خطرناك مي داند و امكان دستيابي ايران به سلاح اتمي را نفي نمي كند:

البته اين بدين معني نيست كه ايران طرفدار صلح در خاورميانه است و يا علاقه اي به سلاح اتمي ندارد. اما شايد ما بتوانيم با درنظر گرفتن ديدگاه آخرالزماني شيعيان ايراني به طور موثرتري در اين موضوع آدرس دهي كنيم.[3]

تيموتي فرنيش

لازم به ذكر است فرنيش در پژوهش مفصلي با عنوان «نگاهي غربي به هدف ايران در دستيابي به سلاحهاي كشتارجمعي: هسته اي سازي پايان جهان يا انباركردن در زرادخانه مهدي؟»[4] كه براي موسسه «تجزيه و تحليل مسائل نظامي خاورميانه و خليج (فارس)» (Institute for Near East & Gulf Military Analysis INEGMA) نوشته، به اين واقعيت اعتراف نموده و در مورد ارتباط برنامه هسته اي ايران و نگاه آخرالزماني شيعيان در مورد ظهور امام مهدي ع چنين مي گويد:

استفاده از سلاح هاي هسته اي براي زمينه سازي و ايجاد جرقه ظهور مهدي، ايده اي عملي منطبق با ديدگاه سنتي شيعيان دوازده امامي نيست چراكه اولا نگاه غالب شيعيان اين است كه انسانها (و حتي مومنان شيعي) نمي توانند در خواست خدا دخالت كنند و جدول زماني مورد انتظار خداوند را تغيير دهند. ثانيا اقليتي از متفكران شيعي كه اعتقاد به امكان تسهيل در بازگشت مهدي توسط مسلمانان را دارند، معتقد به ايده «انتظار فعال» هستند كه منظور تخلق به فضائل اسلامي توسط افراد و ايجاد جامعه مهدوي در مقياس كوچكتر است و نه ساختن زميني باير و راديواكتيوي براي پادشاهي مهدي![5]

تصوير مقاله فرنيش براي INEGMA

 فرنيش در عين حال مدعي است تلاش ايران براي دستيابي به سلاح اتمي[6] براي تسريع در ظهور مهدي نيست بلكه در راستاي رسيدن به اهداف زير است:

  1. بقاي حكومت ايران در داخل
  2. قدرت نمايي در برابر حكومتهاي سني منطقه به ويژه عربستان سعودي
  3. شكل دهي جهاد  دفاعي عليه كشورهاي سلطه گر
  4. و در آخر آماده كردن تسليحات براي دوران پس از ظهور مهدي [7]

فارغ از ادعاي اخير فرنيش، اذعان او –و ديگر آشنايان با باورهاي مذهب تشيع- در مورد نادرستي ادعاي تلاش ايران براي تسريع در ظهور امام مهدي ع از طريق ايجاد هرج و مرج جهاني، در مقابل ديدگاه تبليغاتي رايج در رسانه هاي غربي در اين زمينه بوده و به عنوان سندي بر عليه توپخانه پرطمطراق تبليغاتي غرب، قابل بررسي و مانوردهي است.

 

  • تحقيق و تحليل: حجت الاسلام زهير دهقاني آراني
 

[1] - در اين زمينه مستندات بسيار زيادي وجود دارد كه براي نمونه خوانندگان را به دو مورد زير ارجاع مي دهيم:
  • مقاله «افراطيون مسلمان در صدد تسريع در ظهور مهدي هستند» به قلم جوئل روزنبرگ در تاريخ 11 سپتامبر 2015 موجود در آدرس زير

http://www.nationalreview.com/article/423852/radical-islam-iran-isis-apocalytpic-messiah-mahdi

  • برنامه شبكه فاكس نيوز در مورد ارتباط ايران و امام دوازدهم موجود در آدرس زير

www.youtube.com/watch?v=czQRTgTZhJ4

[2] - مصاحبه راديو بانكر با تيموتي فرنيش را مي توانيد از آدرس زير دانلود كنيد:

http://media.blubrry.com/vftb/p/www.vftb.net/archive/vftb239.mp3

[3] - همان

[4] - Furnish Timothy, "A Western View on Iran’s WMD Goal: Nuclearizing the Eschaton, or Pre-Stocking the Mahdi’s Arsenal?”, INEGMA Special Report No. 12, January 2011.

[5] - Ibid p11

[6]- فرنيش مدعي است حتي برخي علماي معاصر شيعه –همچون آيه الله مصباح يزدي- دستيابي به سلاح هسته اي را واجب دانسته اند! براي اطلاعات بيشتر ر ك:

"Ayatollah Mesbah Yazdi…Implies in a Theological-Political Book that Iran Must Acquire a Nuclear Weapon….,” Intelligence and Terrorism Information Center, March 2, 2010.

[7] - Ibid p9-11

نكته جالب در اين رابطه آن است كه براي اثبات مورد اخير، فرنيش به سراغ يكي از مقالات ارائه شده در كنفرانس دكترين مهدويت مي رود و با ذكر نقل قولي از آن، قدرت نظامي حكومتهاي ماقبل از ظهور مهدي را پايه گذار قدرت نظامي دولت مهدي مي شمارد!


- لینک کوتاه این مطلب

» غرب و مهدویت
تاریخ انتشار:26 شهریور 1394 - 3:25

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد