فرنيش و «10 سال دلدادگی با مهدی خواهان»! +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)

مهدويت به ويژه در دهه اخير به موضوعي مهم در ميان مستشرقاني كه در موضوعات اسلامي تحقيق كرده و قلم مي زنند، تبديل شده است. بررسي نهضتهاي مهدي گرا و مدعيان مهدويت و نيز توجه به ظهور منجي اسلامي را امروزه مي توان در لابلاي نوشته هاي بسياري از اين نويسندگان ديد. كتابها و مقالاتي كه هراز چند گاهي منتشر مي شوند...

فرنيش و «10 سال دلدادگی با مهدی خواهان»! +تصاویر

 

 

تيموتي فرنيش بار ديگر دست به قلم شده و تحقيقات مفصل خود را در زمينه مهدويت اسلامي در كتابي جمع آوري نموده است. اين كتاب كه "10 سال دلدادگي همراه با اردوگاههاي مهدي"[1] نام دارد، تا چندي ديگر منتشر مي شود و چنانكه او در سايت خود وعده داده، حاوي مقالاتي است كه در فاصله ده سال (2005-2015) در موضوعات مرتبط با مسائل آخرالزماني و منجي گرايي در اسلام منتشر شده است.

 

 

در مورد عنوان و موضوع كتاب دو نكته قابل ذكر و تامل است:

 

  • گزينش موضوع مسائل آخرالزماني و منجي گرايي اسلامي به عنوان موضوع كتاب از آنجا نشات مي گيرد كه عمده فعاليت نوشتاري، گفتاري، مصاحبه، شركت در كنفرانس و ... كه توسط فرنيش صورت مي گيرد، در اين موضوع است.

  •  علت انتخاب بازه 10 ساله نيز قابل توجه است. فرنيش كتاب اول خود با عنوان "مقدسترين جنگها، مهديان اسلامي، جهاد ايشان و اسامه بن لادن"[2] را در سال 2005 منتشر نمود كه برداشتي از پايان نامه دكتراي وي در رشته تاريخ اسلام بوده است. علاوه بر آنكه وي سايت خود در موضوع مهدويت را در سال 2006 راه اندازي نمود و عمده مطالب منتشر شده در آن در همين موضوع بوده است. بنابراين عجيب نيست او دوره 10 ساله اخير را –كه فعاليت عمده او در اين موضوع بوده- به عنوان بازه زماني كتاب انتخاب نموده است.

 

 

 

فرنيش در چندسال اخير به طور متعدد در رسانه هاي غربي به عنوان كارشناس مسائل آخرالزماني اسلام و نيز فرق اسلامي حضور داشته است.

 

البته وي -كه از ابراز علني مخالفت با اسلام ابايي ندارد و بارها اينرا در نوشته هاي خود به نمايش گذاشته- كتاب ديگري نيز با عنوان "فرقه ها، دروغها و خلافت: 10 سال مشاهداتي از اسلام"[3] نيز در دست انتشار دارد كه به مقالات وي در مورد اسلام و فرق اسلامي و موضوع خلافت پرداخته است.

 

 


اگرچه بايد چند ماهي منتظر ماند و ديد كه فرنيش چه مطالبي را در اين دو كتاب ارائه مي كند، ولي با ملاحظه سابقه منفي و ضديت اين نويسنده غربي و هم مسلكان وي با اسلام و مهدويت، عجيب نيست اگر با كتابهاي ضد مهدوي و ضد اسلامي ديگري در غرب مواجه شويم!

 


 

 

 

 

 

[1] - Ten years captivation with the Mahdi's camps

[2] - Holiest Wars: Islamic Mahdis, Their Jihads, and Osama bin Laden

[3] - Sects,lies and the khaliphate: 10 years of observations on Islam


- لینک کوتاه این مطلب

» تهيه گزارش: آقاي زهير دهقاني آراني
تاریخ انتشار:18 مرداد 1394 - 19:05

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد