محصول لذّت‌های کوتاه گناهان: اعتیاد به گناه بی‌لذّت

(بسم الله الرحمن الرحیم)

ترک گناه میسر نیست، مگر به ترک عوامل آن. اگر می‌بینی اینترنت، برای تو سم است، باید رها کنی، اینکه نمی‌شود و عقب می‌مانم و ... نداریم، اگر فعالیتی، درسی یا تحقیقی داری، از طریق دیگری انجام بده.


آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه‌ترین جلسه اخلاق خود به موضوع «مراقبه از خطورات نفسانی و شیطانی» اشاره کرد که مشروح آن در ادامه می‌آید:

*خواطر ربّانی ظهور و تجلّی لذائذ حقیقی است

خواطر شیطانی معمولاً آن خواهش‌های درونی انسان را که ظاهر است و لذّت زودگذر هم دارد، به انسان، تفهیم و القاء می‌کند و  برای او، جلوه می‌دهد‌؛ یعنی لذّت را در مقابل چشم انسان قرار می‌دهد و انسان بدون تجلّیّ لذائذ، تسلیم نمی‌شود.

لذا خواهش‌های نفسانی که اولیاء خدا و علمای اخلاق، به نام «خواهش»، تبیین کردند، موقعی به وجود می‌آید که انسان، تجلّی ظواهر لذائذ را ببیند. این ظواهر لذائذ، به قدری درون انسان، تجلّی پیدا می‌کند که دلش آن‌ها را می‌خواهد و آرزو و طلب می‌کند و بعد، عمل می‌کند؛ یعنی این مراحل، به خودی خود، به وجود می‌آید.

کما  اینکه برای آن‌هایی هم که به خواطر ملکی و ربّانی، جواب مثبت دادند و خواستار این مرحله، شدند، تجلّی هست، منتها تجلّی آن‌ها، تجلّی ظواهر نیست، بلکه تجلّی حقایق است. وقتی انسان، در این دنیای به ظاهر زیبا و تجلیّات آن، حال الهی آرامش و سکینه و احساس تکلیف مردان خدا را می‌بیند، او هم طلب می‌کند و می‌خواهد به آن مرحله برسد.

 پس هم خواطر نفسانی و شیطانی، ظهور تجلیّات ظواهر و لذائذ زودگذر در انسان است؛ و هم خواطر ربّانی و ملکی، ظهور و تجلّی لذائذ است، منتها لذائذی که حقیقی است.

*سرعت بالای خواطر در ذهن بشر بسیار عجیب است!

لذا در هر دو خواطر، تجلّی است؛ منتها در خواطر نفسانی و شیطانی، ظواهرلذائذ، برای انسان، تجلّی آنی دارد؛ یعنی خطورات نفسانی و شیطانی با سرعت عجیبی به ذهن ‌می‌آید. مثلاً می‌گوید: ببین! از این لذّت نگاه حرام، روح و جسمت، جلا گرفت! و بلافاصله بیان می‌کند: اگر دلت می‌خواهد تو هم همین حال و این شکل و شمائل را داشته باش. لذا ناچار تو هم باید همین حال و وضع را برای خودت به وجود بیاوری؛ یعنی انسانی بشوی که همه حالات او، حالات نفس لذّت‌پذیر است.

*جلوه دادن لذائذ شیطانی «نقد»، مانع فکرکردن به لذائذ حقیقی است!

در خواطر ملکی و ربانی، لذّت ابدی است؛ منتها در خواطر نفسانی و شیطانی، ابتدا لذائذ ظاهری را جلوه می‌دهد که انسان به آن لذائذ حقیقی فکر نکند.

اولیاء خدا در این مورد نکته ع



- لینک کوتاه این مطلب

» فارس
تاریخ انتشار:28 آذر 1394 - 21:04

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد