تناقضات وهابیت در مواجهه با انتخابات و دموکراسی +فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)
مکتب وهابیت به دلیل گریزان بودن از تعقل و منطق، دارای تناقضاتی است که مانع از تصویرسازی درستی از اسلام برای پیروان آنها شده است.

 

اعتماد به "سلف" و پرهیز از "رأی و اندیشه" یکی از مبانی مورد پذیرش همه سلفی گراها هست و همین امر باعث شده که حتی میان پیروان سلفیت نیز دوگانگی های فراوانی دیده شود. زیرا در میان سلف که منظور مسلمانان عصر پیامبر اکرم(ص) می باشد نیز اختلافاتی وجود داشته و از دیدگاه آنان پیامبر هیچ جانشین و خلیفه ای برای خود به یادگار نگذاشته در نتیجه نمی توان هیچیک از صحابه را به عنوان مرجع همیشگی رفع اختلافات تعیین نمود.

 

تناقضات وهابی ها آنجا پررنگ تر می شود که مسائل امروزی و علوم جدید مورد اختلاف مسلمانان قرار گیرد. هزاران علمی که در صدر اسلام وجود نداشته ولی امروزه از بنیادی ترین امور برای اداره حکومت دینی می باشد.

 

از جمله این موارد "دموکراسی" است. اگرچه در میان فرمایشات پیامبر اکرم(ص) می توان به چارچوب های کلی حکومت دینی و نحوه اداره مملکت دست یافت ولی اختلافات صحابه پس از رحلت رسول الله(ص)، ابهامات فراوانی برای پیروان سلفیت به وجود آورده است.

 

از همین روی برخی از آنان دموکراسی را انکار می کنند و اسلام را از مخالفین این ایدئولوژی نام می برند و پاره ای دیگر، وجود آن را از ضروریات حکومتداری به شمار می آورند. برخی پا را فراتر نهاده و هرگونه جناح بندی را مخالف دستورات اسلامی قلمداد می کنند.

 

ناگفته پیداست که عامل این تناقضات چیزی نیست جز تهی بودن مکتب وهابیت از مبانی فکری و منطقی. با این وجود سوگمندانه شاهدیم که پیروان سلفیت مانند داعش، دم از برپایی حکومتهای اسلامی جهانی بر می آورند ولی تنها چیزی که در این حکومت ها دیده نمی شود، اسلام و قرآن است.

 

جالب اینکه چون نمی توانند راه حلی برای از بین بردن این اختلافات به دست آورند، وجود این اختلافات را طبیعی می دانند! جای این پرسش باقی است که طبق قرائت شما که حکومتداری را بر عهده مردم می دانید و وجود وحی و انتخاب الهی را نفی می کنید، آیا نباید در طول 1400 سال درباره مسأله با اهمیتی مانند شیوه های حکومتداری، به یک نظر واحدی دست می یافتید؟

- لینک کوتاه این مطلب

» جام
تاریخ انتشار:4 اسفند 1394 - 23:11

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد