جروزالم پست: روح «بهار عربی» به ترکیه رسید

(بسم الله الرحمن الرحیم)

روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل نوشت؛ اگر چه هنوز نمی‌توان تحولات ترکیه را بهار ترکی نامید اما باید گفت که روح بهار عربی در ترکیه دمیده شده است.

 

روزنامه جروزالم پست در گزارشی با اشاره به اینکه آیا بهار عربی در مسیر ترکیه است نوشت: به نظر می‌رسد مردم ترکیه راهکار مردم جهان عرب را برای ایجاد تغییرات اساسی در کشورشان به کار گرفته‌اند.

مردم ترکیه در اعتراض به اقدامات یک جانبه «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر این کشور به خیابان‌ها ریختند و به نظر می‌رسد که عقب نشینی نخست وزیر در برابر مخالفان مشکل به نظر می‌رسد.

«افرات آویو» محقق و پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک «بگین سادات» در دانشگاه «بار ایلان» که از نزدیک رسانه‌های ترکیه را دنبال می‌کند به جروزالم پست گفت: هنوز بسیار سخت که بدانیم در ترکیه چه می‌گذرد چراکه ترکیه آزادی مطبوعات ندارد و رسانه‌های آن گزارش‌های زیادی درباره اعتراضات ارائه نمی‌کنند.

وی گفت: علاوه بر آن شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر نیز به مدت چند ساعت در ترکیه مسدود شده‌اند.

آویو با اشاره به خواسته‌های مختلف معترضان و شکست سیاست‌های دولت ترکیه از جمله درباره سوریه و مخالفت مردم با سیاست‌های اردوغان علیه سوریه گفت: ترکیه یک کشور دموکراسی است اما دموکراسی در این کشور کامل نیست.

وی گفت: آنچه که مسلم است این است که معترضان به اقدامات اردوغان فقط سکولار نیستند بلکه بسیاری از آنها مذهبی و کسانی هستند که طرفدار حزب وی هستند.

وی افزود: اگر چه به تحولات ترکیه هنوز نمی‌توان لقب بهار ترکی داد اما روح بهار عربی در کالبد جامعه و مردم ترکیه دمیده شده است.

ترکیه از سه روز پیش شاهد اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف این کشور بوده است.

این درگیری‌ها خشونت‌بارترین درگیری‌ها از سال 2002 تا کنون به شمار می‌آید که حزب «عدالت و توسعه» به رهبری «رجب طیب اردوغان» قدرت را در این کشور به دست گرفته است.

این درگیری‌ها از جمعه گذشته در اعتراض به طرح دولت ترکیه برای تبدیل بوستان تاریخی «قیزی پارک» به یک مرکز فرهنگی و تجاری در استانبول آغاز و به برخی شهرهای دیگر از جمله، ازمیر و آنکارا نیز کشیده شد.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:13 خرداد 1392 - 4:57

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد