برگزاری مجالس عزای حسينی در منازل مردم و خيابان‌های جمهوری آذربایجان ممنوع اعلام شد

(بسم الله الرحمن الرحیم)
تاکيد کميته دولتي امور ديني جمهوري آذربايجان بر ممنوعيت برگزاري مجالس عزاداري حسيني در منازل و خيابان ها در اين کشور در شرايطي است که دولت باکو طي يک سال گذشته قوانین ضدتشیع بسیاری را وضع و اجرا کرده است.


 مبارز قربانلي، رييس کميته دولتي امور گروه هاي ديني جمهوري آذربايجان تاکيد کرد: «در ماه محرم، آيين هاي ديني صرفا بايد در مساجد برگزار شوند و برگزاري مجالس در منازل و خيابان ها غيرقانوني است.»
 
به گزارش پايگاه اينترنتي «اسلام- آذري»، مبارز قربانلي گفت: «با تغييرات در قانون آزادي اعتقادات ديني، اين موارد ممنوع است.»

مبارز قربانلي گفت : « تمامي برنامه هاي ديني بايد در داخل مساجد و محيط آن برگزار شوند. همچنين نمي توان نمادهاي ديني مختلف را به نمايش گذاشت. اين بايد در داخل مساجد باشد.»

رييس کميته دولتي امور ديني جمهوري آذربايجان تاکيد کرد: «اطمينان دارم که همه به اين قانون عمل خواهند کرد. ما در اين باره، توضيحات گسترده اي داده ايم. به همراه الله شکور پاشازاده، رييس اداره مسلمانان قفقاز به لنکران سفر خواهيم کرد و در آنجا اين مسايل را بطور مبسوط بررسي خواهيم کرد.
 
شوراي قضات اداره مسلمانان قفقاز نيز فتوا داده است که در اجرايي آيين هاي ديني بايد به قوانين عمل شود. همچنين اجراي آيين هاي ديني بايد براساس تقويم اداره مسلمانان قفقاز باشد. شعبات کميته دولتي امور گروه هاي ديني در مناطق مختلف در اين خصوص بازرسي هاي لازم را انجام خواهند داد و در خصوص هرگونه نقض مقررات تدابير مقتضي اتخاذ خواهد شد.»
 
ممنوع شدن برگزاري مجالس عزاداري حسيني در منازل و خيابان‌های جمهوری آذربایجان 

تاکيد کميته دولتي امور ديني جمهوري آذربايجان بر ممنوعيت برگزاري مجالس عزاداري حسيني در منازل و خيابان ها در اين کشور در شرايطي است که دولت باکو طي يک سال گذشته تدابير مختلفي را براي جلوگيري از برگزاري تجمع عظيم عاشورا در  اطراف حرم امامزاده بي بي رحيمه در نارداران و به راه افتادن دستجات عزاداري در شهرهاي مختلف اين کشور و بخصوص در لنکران و گنجه اتخاذ کرده است.
 
در نارداران، حجت الاسلام نوح بالا رحيم اف و حجت الاسلام فدايي از روحانيون فعال در برگزاري تجمع عظيم عاشورايي حرم بي بي رحيمه پس از يورش نيروهاي امنيتي و قشون داخلي وزارت کشور جمهوري آذربايجان به نارداران در ماه دسامبر 2015 دستگير و زنداني شده اند.
 
در لنکران نيز حجت الاسلام المان آقايوف، روحاني سرشناسي که در برگزاري تجمع واحد و به راه افتادن دسته عظيم عزاداري تمامي هيات هاي لنکران در روز عاشورا و تاسوعا نقش مهمي ايفاء مي کرد، دستگير و زنداني شده است.
 
دولت جمهوري آذربايجان امسال همچنين پيش از فرارسيدن ماه محرم تاکيد کرده است که حمل پرچم هاي حسيني در خارج از مساجد در ايام محرم ممنوع است و با شهرونداني که اين قبيل نمادهاي ديني را در خارج از مساجد حمل کنند يا بر روي خودروهاي خود نصب نمايند، به شدت برخورد خواهد شد.
 
ممنوع شدن برگزاري مجالس عزاداري حسيني در منازل و خيابان‌های جمهوری آذربایجان 
 
افزايش محدوديت‌ها براي برگزاري آيين‌هاي ماه محرم در شرايطي است که طي يک سال گذشته چندين مراسم ويژه يهوديان با حضور رهبران سازمان هاي يهودي-صهيونيست آمريکا در باکو و «قرميزي قصبه» در شهرستان قبا در شمال جمهوري آذربايجان که هدايت عروج اف، رييس اسبق کميته دولتي امور ديني اين کشور آنجا  را «اورشليم قفقاز» توصيف کرده، برگزار شده است.
 
در يکي از اين مراسم هاي ويژه يهوديان در باکو  مراسم رونمايي از «تورات» اهدايي معبد يهودي «سيناي» لس آنجلس در باکو  در چارچوب طرح «سيري در چندفرهنگي گرايي آذربايجان» در آبان ماه سال گذشته برگزار شد و در چارچوب اين مراسم، يهوديان آمريکايی و ميزبانان آذري آنها در باکو  و قرميزي قصبه به رقص و پايکوبي نيز پرداختند.
 
«مرکز بين المللي چندفرهنگي گرايي باکو» اعلام کرد در مراسم رونمايي از اين تورات در باکو،  داويد ولپه David Volpe، خاخام معبد يهودي سيناي Sinay لس آنجلس گفت: «ارزشهاي چندفرهنگي ديرينه جمهوري آذربايجان و فضاي تساهل ديني موجود در اين کشور مي تواند الگويي براي تمامي کشورهاي دنيا باشد!»
 
ممنوع شدن برگزاري مجالس عزاداري حسيني در منازل و خيابان‌های جمهوری آذربایجان 
 
صمد سيدوف، نماينده مجلس جمهوري آذربايجان گفت تورات اهداشده به جمهوري آذربايجان، ملت ها و جمعيتها را  به هم پيوند مي دهد.
 
گوندوز اسماعيل اف، معاون کميته دولتي امور گروه هاي ديني جمهوري آذربايجان نيز از خاخام معبد يهودي سيناي لس آنجلس بخاطر اهداي اين تورات و ايراد سخنان مثبت در خصوص جمهوري آذربايجان تشکر کرد.
 
همچنين به گزارش پايگاه اينترنتي «مدرن» هيات معبد يهوي سيناي لس آنجلس  به همراه اعضاي جامعه يهوديان کوهستاني جمهوري آذربايجان، اين تورات را  با سردادن سرود يهودي «هاوا ناگيلا»  Hava Nagila  که در اسراييل شهرت دارد، به کنيسه يهوديان در باکو منتقل کردند.
 
کاري لرمان  Kary Lerman، رهبر باشگاه مردان معبد سيناي لس آنجلس در اين مراسم گفت: «ما تورات را  به اينجا نياورده ايم. تورات، خودش ما را به اينجا آورده است! ما به حضورمان در اينجا افتخار مي کنيم و از دولت و ملت جمهوري آذربايجان بسيار متشکريم. رونمايي از تورات مقدس در باکو ، يک عيد بزرگ براي ماست. تورات، رمز نجات يهوديان و نماد صلح و تفاهم متقابل و محبت است. از الهام علي اف، رييس جمهوري آذربايجان بخاطر کارهايي که در سايه چندفرهنگي گرايي انجام داده است، بسيار متشکريم و در بازگشت به آمريکا نيز اين را بيان خواهيم کرد  و هيچ يک از اينها را فراموش نخواهيم کرد.»
 
ممنوع شدن برگزاري مجالس عزاداري حسيني در منازل و خيابان‌های جمهوری آذربایجان 
 
ممنوع شدن برگزاري مجالس عزاداري حسيني در منازل و خيابان‌های جمهوری آذربایجان 
 
اليه آليشمرني ، يکي ديگر از اعضاي هيات يهوديان لس آنجلس در اين مراسم گفت : « کل اين تورات در اسراييل آماده شده و چهل حرف آن در لس آنجلس نوشته شده است! الهام علي اف، رييس جمهوري مي گويد که هر گروه قومي موجود در جمهوري آذربايجان، رنگي از منظره عمومي موجود در کشور را تشکيل مي دهد. اين نيز نشاندهنده آن است که چندفرهنگي گرايي در سياست دولت جمهوري آذربايجان يک اولويت است.»
 
همچنين در جريان سفر پاپ فرانسيس، رهبر کاتوليک ها به باکو و ديدار اعضاي خانواده الهام علي اف، رييس جمهوري آذربايجان با وي و نيز برگزاري مراسم عشاي رباني در کليساي کاتوليک باکو و ساير برنامه هاي اين سفر، شبکه هاي تلويزيوني جمهوري آذربايجان بطور گسترده اي  نمادهاي مسيحيت را  به نمايش درآورده، تبليغ کردند.


- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق
تاریخ انتشار:14 مهر 1395 - 0:46

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد