نظر پیامبر اعظم(ص) درباره «علت مهربانی ایرانیان»

(بسم الله الرحمن الرحیم)

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه اسلام بر همه ابعاد زندگی انسان مانند نوع غذا و لباس توجه کرده است، می‌گوید: پیامبر مهربانی ایرانیان را متأثر از نوع تغذیه‌شان می‌داند.

 

«حجت‌الاسلام پناهیان» در سلسله مراسم «یک شب نورانی در نمایشگاه قرآنی» که شب گذشته 25 تیرماه در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، با اشاره به اهمیت آداب و فرهنگ بومی، گفت: توجه به آداب قومی دستوری دینی است، چرا که اسلام برای ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی توصیه‌هایی دارد که یکی از این‌ها رعایت فرهنگ جوامع و منطبق شدن با موقعیت جغرافیایی است.

وی با بیان اینکه قدیمی یا جدید لباس پوشیدن همیشه برابر با اسلامی بودن نیست، تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در سومین وصفی که برای افراد پرهیزگار برشمرد نوع لباس بود، بنابراین افراد باید بر اساس خانواده و فرهنگ جامعه خود لباس بپوشد.

تغذیه در شکل‌گیری شخصیت و رفتار مؤثر است

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اهمیت نوع خوراک در شکل‌گیری شخصیت و رفتار جوامع افزود: امام‌صادق(ع) فرمودند: «در سفره‌ای که سبزی نباشد من نمی‌نشینم» این یک توصیه کلی است، اما غذاها به مقتضای موقعیت جغرافیایی متفاوت است به همین دلیل است که پیامبر(ص) مطالبی درباره ساختار ژنتیکی ایرانیان سخنانی فرمودند، ایشان در روایاتی آورده‌اند که ایرانیان بیشتر گوشت گوسفند استفاده می‌کنند که خوب است، چرا که هر کس گوشت گوسفند استفاده کند مهربانی به او منتقل می‌شود.

وی گفت: مصرف غذاها بر فرهنگ‌سازی مؤثر است، شاید یکی از حکمت‌های حرام شدن گوشت خوک نیز این باشد که صفات ژنتیکی خوک از جمله بی‌غیرتی به انسان منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به سبک زندگی اسلامی و ایرانی و توجه به ایرانی بودن آن، اظهار داشت: وقتی از سبک زندگی اسلامی و ایرانی سخن به میان می‌آوریم، این بخش ایرانی بودن به اقتضای زندگی قومی ما بر می‌گردد.

با افراد بر اساس شأن و جایگاه آن‌ها برخورد کنید

وی با اشاره به تفاوت‌های خلقت در مرد و زن اظهار داشت: اسلام می‌گوید که برخی مقتضیات قومی و منطقه‌ای را باید رعایت کنید، بنابراین وقتی از ایرانی بودن سبک زندگی حرف می‌زنیم قصد جذب کردن افرادی که تصور ایرانی‌گرایی را بر اسلامی‌گرایی ترجیح می‌دهند، نیست.

حجت‌الاسلام پناهیان به صحبت‌های شب گذشته و اهمیت ادب اشاره کرد و گفت: یکی از ارکان عقل، ادب است، ادب باعث رشد و پیشرفت جوامع می‌شود، به همین دلیل است که توصیه شده که با افراد بر اساس شأن و مقام آن‌ها برخورد کنید.

بزرگان یک قوم ستون جامعه هستند

وی با بیان اینکه بزرگان یک قوم ارکان و ستون جامعه هستند و اگر به آن‌ها آسیبی برسد، جامعه در خطر است، خاطرنشان کرد: از گل‌آقا پرسیدند "چرا کاریکاتور اشخاص روحانی را نمی‌کشی؟" و گل‌آقا جواب داد "من هر جا وارد می‌شوم می‌گویند «آقا آمد»، به همین دلیل آقای فرهنگ خودم را کاریکاتور نمی‌کنم"؛ این رفتاری اسلامی و متناقض با فرهنگ غرب است، چرا که در فرهنگ غرب برای متلاشی کردن جامعه هر موجود مقدسی را به ابتذال می‌کشند.

 حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه حکم بی‌احترامی به پیامبر(ص) اعدام است، افزود: قرآن تنها یک جا به مؤمنان می‌فرماید «لایعقلون»، و آن هم در جایی است که به پیامبر اکرم(ص) بی‌احترامی می‌شود، و این بی‌ادبی بلند صدا زدن حضرت رسول (ص) است؛ در این صورت تمام اعمال گذشته انسان صفر شده و مثل مسلمان مؤمنی که مرتد شده است، با وی رفتار می‌شود.

عالی‌ترین نوع تقوا، تقوای عقل است

وی با بیان اینکه رعایت ادب ناشی از تقوای قلب افراد و عالی‌ترین نوع تقوا، تقوای عقل است، گفت: در سوره مبارکه «حجرات» به ادب توجه خاصی شده است، به ویژه ادب در مقابل اولیای الهی و در روایتی از امام باقر(ع) نیز داریم که "خدا سه چیز را در سه جا پنهان کرده است، رضایت خود را در طاعات، غضب خود را در معصیت، اولیای خود را در میان خلایق"؛ بنابراین هیچ کار خوبی را از دست ندهید، چرا که ممکن است همان کار، خواسته خداوند بوده و با انجام آن درهای دیگری به رویتان گشوده شود.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: هنگام گناه کردن بترسید، شاید این گناهی که می‌کنید همان گناهی باشد که خدا فرموده است که اگر بنده من انجام دهد من او را نمی‌بخشم؛ همچنین به هیچ کس بی‌احترامی نکنید، مبادا یکی از این افراد ولی خدا باشند و غضب الهی بر شما نازل شود.

وی با بیان اینکه در خانواده احترام به یکدیگر را فراموش نکنید، تصریح کرد: برای نهادینه کردن ادب در جامعه، باید ادب به بزرگترها را نهادینه کرد، چرا که ادب به بزرگتر محور توسعه است.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:26 تیر 1392 - 14:18

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد