دوستی اهل بیت(ع) چه فایده ای برای دنیا یا آخرت ما دارد؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)
وجوب دوستی با امامان معصوم سلام الله علیهم اجمعین و اهل بیت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم از ضروریات اسلام محسوب می شود و اختصاص به شیعه ندارد؛ بلکه همه فرقه های مسلمان بر این مطلب اتفاق نظر دارند؛ چنانچه قرآن کریم می فرماید:« قل لا اسئَلُکم علیه اجراً إلّا المَودة فی القربی»(شوری 23: [ای پیامبر] بگو: من در برابر ابلاغ رسالتم هیچ پاداشی درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم».

دوستی اهل بیت(ع) چه فایده ای برای دنیا یا آخرت ما دارد؟!

 

درباره ارزش محبت اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین در کتاب های شیعه و سنی روایات فراوانی نقل شده است که به چند روایت اشاره می کنیم:


1ـ رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کس با محبت آل محمد بمیرد، شهید از دنیا رفته است. آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد صل الله علیه وآله و سلم از دنیا رود، بخشیده شده است. آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد صل الله علیه و آله وسلم از دنیا رود، با توبه از دنیا رفته است. آگاه باشید هر کسی با محبت آل محمد صل الله علیه و آله و سلم از دنیا برود، مومن با ایمان کامل از دنیا رفته است. آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد صل الله علیه و آله و سلم از دنیا رود، فرشته مرگ او را به بهشت بشارت می دهد و سپس فرشتگان منکر و نکیر به او بشارت دهند. آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد صل الله علیه و آله و سلم از دنیا رود ، او را با احترام به سوی بهشت می برند، آن چنان که عروس به خانه داماد برده می شود.آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد صل الله علیه و آله و سلم از دنیا رود، در قبر او دو در به سوی بهشت گشوده می شود.آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد صل الله علیه و آله  و سلم از دنیا رود، خداوند قبر او را زیارتگاه فرشتگان رحمت قرار می دهد.آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد صل الله علیه و آله و سلم از دنیا رود، بر سنت و جماعت اسلام از دنیا رفته است.آگاه باشید هر کس با دشمنی آل محمد صل الله علیه و آله و سلم از دنیا رود، روز قیامت در حالی وارد عرصه محشر می شود که در پیشانی او نوشته شده: مأیوس از رحمت خدا! آگاه باشید هر کس با بغض آل محمد صل الله علیه و آله و سلم از دنیا برود، کافر از دنیا رفته است. آگاه باشید هر کس با عداوت آل محمد صل الله علیه و آله و سلم از دنیا برود، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.( این روایت را عده زیادی از دانشمندان اهل سنت نقل کرده اند ر. ک: تفسیر کبیر، فخر رازی ج 27 ص 166 ــ کشاف، زمشخری ج 4 ص220)

 

2ــ گیامبر صل الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کس که خداوند محبت امامان از خاندان مرا روزیش فرماید، به خیر دنیا و آخرت دست یافته و شک نداشته باشد که بهشتی است.

 

3ــ در روایت دیگری از آن حضرت می خوانیم: [ دوست داشتن من] و دوست داشتن خاندان من در هفت جای بس وحشتناک به کار آید: در هنگام مردن، در گور، در هنگام رستاخیز، در هنگام نوشتن، در هنگام حسابرسی اعمال، در هنگام میزان و سنجیدن اعمال و در هنگام گذشتن از صراط.

 

4ــ ظهر یکی از روزها حارث همدانی نزد امیرالمومنین علی بن ابیطالب سلام الله علیهما رفت.
امام علیه السلام به او فرمود: برای چه آمده ای ؟ عرض کرد: به خدا قسم، علاقه به شما. حضرت سلام الله علیه فرمودند: اگر راست گفته باشی، من را در 3 جایگاه ملاقات خواهی کرد: هنگامی که جانت به گلویت رسد، در هنگام گذشتن از صراط و در کنار حوض (کوثر)

 

5 ــ امام محمد باقر سلام الله علیه درباره آیه « فقد استمسک بالعروة الوثقی» فرمود: « آن، دستاویز استوار دوستی ما خاندان است.»

 

در پایان لازم است یادآوری کنیم که، شرط دوستی اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین عمل کردن به دستورات قرآن و اهل بیت است همانگونه که امام امیرالمومنین سلام الله علیه فرمودند: من و پیامبرخدا و خاندان و نوادگان من در لب کوثر هستیم، پس هر که خواهان ماست باید گفته ما را بپذیرد و به کرده ما رفتار کند.
  • جام

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:3 مهر 1392 - 12:04

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد