چرا نام امام علي عليه السّلام در قرآن دیده نمی شود؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)
چرا نام امام علي ـ عليه السّلام ـ در قرآن دیده نمی شود؟

چرا نام امام علي عليه السّلام در قرآن دیده نمی شود؟!

  

خداوند در ‌قرآن به خاطر بيان احكام كلّي وتعيين چارچوب وشالوده دين و به خاطر صيانت از تحريف توسط دشمنان امام علي ـ عليه السّلام ـ از ذكر صريح نام ايشان خودداري كرده است ولي طبق نظر اكثر علماي شيعه و سني قريب به صد آيه در شأن و مقام و منزلت امام علي ـ عليه السّلام ـ نازل شده است.

 

اما امامت وولايت وجانشيني وتقدم مقام او برهمه ي مومنان به خوبي درآياتي از قرآن منعكس شده كه از تصريح به نامش رساتر وبليغ تر است.ولي همين مسئله مورد انكاربرخي از معاندان واقع شده،با اين دشمني اگرتصريح به نام آن حضرت مي شد هزاران مدعي خلافت ادعاويا ازروي عناد اقدام به دستبرد درقرآن كرده وراه تحريف كتاب خدا دراسلام باز مي شد.

 

قرآن به عنوان پيام هدايت الهي براي انسان، همة زيرساخت‌هاي حيات مادّي و معنوي را در بر مي‌گيرد. در اين كتاب جامع، تمام قلمروهاي زندگي مادّي و معنوي، فردي، اجتماعي، اخلاقي، دنيوي، اخروي همه مورد توجّه و تشريح الهي است. طبيعي است كه همة اين مطالب نمي‌تواند در يك كتاب و به صورت تفصيلي بيان گردد بلكه ناگزير مي‌بايست اصلول كلّي و خطوط محوري و راه‌گشا به عنوان متن تغيرناپذير به شمار آيد و تفصيل فروعات آن بر عهدة پيامبران و جانشينان راستين او و عقل و درايت مردم هدايت شده واگذار گردد.(1)

 

پس چون بناي قرآن بر بيان كليات است، در همة مسائل حتّي در مورد خود قرآن و خداوند به جزئيات آن نمي‌پربازد و در مورد نبوت و رسالت مطالبي را سربسته و بدون وارد شدن به جزئيات آن مورد اشاره قرار مي‌دهد و از ميان آن همه مسائل اخلاقي و اجتماعي تنها به مهمّات ‌آن پرداخته و از سيل احكام عبادات فقط به مختصري از آن‌ها مي‌پردازد. و در مسئله امامت هم كه قرآن اهميّت خاصي بر ‌آن قائل است و آن را آخرين مرحلة سير تكاملي انسان شمرده است، مثل ساير مسائل به صورت كلّي بيان مي كند.

 

از آن‌جا كه امام علي ـ عليه السّلام ـ در طول تاريخ دشمنان بسياري داشت اگر نام او در قرآن مي‌آمد حتماً دشمنان ولايت و امامت دست تحريف به سوي قرآن دراز مي‌كردند و آن را مثل كتاب‌هاي آسماني ديگر از حجيت و اعتبار ساقط مي‌ساخت. چون جريانات و حوادث زيادي در تاريخ اسلام حضور عموم صورت گرفته بعد در مورد آن اختلاف به وجود آمده است مثل جريان غدير كه در حضور چندين هزار نفر به وقوع پيوست ولي بعد در مورد آن خدشه وارد كردند.

 

همان كساني كه سخنان صريح پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ را در مورد ولايت امام علي ـ عليه السّلام ـ تأويل و توجيه كردند، همان كساني كه فدك را از دست فرزندان پيامبر در آوردند. همان‌ها براي رسيدن به هدف خود با حذف نام امام علي ـ عليه السّلام ـ حاضر به هر كاري مي‌شدند حتّي تحريف قرآن و چون خداوند وعده فرموده كه قرآن را حفظ كند «انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون» و يكي از راه‌هاي حفظ آن،‌ عدم ذكر برخي جزئيات حساسيت‌انگيز است.

 

علت ديگر: با اين‌كه نام امام علي ـ عليه السّلام ـ به صراحت در قرآن نيامده ولي طبق اعتراف همة علماي شعه و سني بيش از صد آيه در قرآن در شأن و مقام و فضايل امام علي ـ عليه السّلام ـ نازل شده است كه اكثر آن‌ها از محكمات هستند. در پايان يادآوري مي‌گردد كه طبق حديث معروف ثقلين قرآن و اهلبيت ـ عليهم السّلام ـ هميشه همراه يكديگرند و جدايي ناپذيرند(2) آن‌ها كه طالب حقايق قرآنند بايد دست به دامن علي و اولاد او بزنند پس با اين‌كه نام امام علي ـ عليه السّلام ـ در قرآن نيامده ولي او جزء جدايي ناپذير و عضو برجسته قرآن مي باشد.

 

 ------------------------------------------------------ 

  • پی نوشت ها:
  • 1- علوم قرآن، ص 226.
  • 2- صحيح مسلم، ج4، ص 1873.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:22 مهر 1392 - 12:13

نظر شما...
    • امین

      سلام.
      من در کتاب اسرار آل محمد(ص) که نوشته ی سلیم بن قیس است مطلبی را از زبان طلحه(لعنه الله علیه)خواندم.
      طلحه(لعنه الله علیه) در این کتاب می گوید:خودم در عثمان حاضر بودم که انچه عمر جمع کرده بود گرفت و نویسندگان را برای آن جمع کرد و مردم را بر یک قرائت وادار نمود و قران ابی بن کعب و ابن مسعود را پاره کرد و به آتش سوزانید.
      شما را نمی دانم ولی من فکر کنم اگر خدا حق و اسم ائمه(ص) را به صورت آشکار بیان می کرد توسط این افراد حذف نمی کرد؟؟؟؟
    • محمد

      این چه حرفیه که اگر نام امام علی میامد قران تحریف میشد.خدا در هر صورت قران رو از تحریف حفظ میکنه.خواهشا یک جواب قانع کننده بدین که هر کی میشنوه قانع شه.به هر حال این شبهه وجود داره و مثل اینکه یک جواب قانع کننده هم تا بحال وجود نداشته ,شاید در اینده پی ببریم,پس بهتره بگیم نمیدونیم به جای اینکه یک حرف بی ربط بزنیم.
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد