کارهایی که موجب پاک شدن گناهان می‌شود

در روایات اسلامی از برخی از اعمال نام برده شده است که ان آنها موجب بخشیده شدن گناهان می‌شود.

بخشش گناهان کارهایی که موجب پاک شدن گناهان می‌شود

به این مطلب امتیاز دهید
0% 0% بازدید

در روایات اسلامی از برخی از اعمال صالح و پسندیده نام برده شده است که ان آنها موجب بخشیده شدن و از بین رفتن گناهان می‌شود. البته به نظر می‌آید که آنها مصداقی از اعمال صالحی باشند که خداوند متعال در قرآن کریم ان آنرا موجب بخشش گناهان معرفی کرده است: «والّذين آمنوا و عملوا الصالحات لنكفّرنّ عنهم سيئاتهم (عنكبوت؛ آيه7) ؛ کساني كه ايمان آورده و كارهاي شايسته ان مي‌دهند گناهان آنان را مي‌بخشيم».

 

در ادامه گوشه‌ای از این روایات بیان می‌گردد:

 

پيامبر اكرم(ص) فرمود: «لكلّ داء دواء و دواء الذّنوب الاستغفار؛ (وسائل الشيعه ج 11 ص 354) براي هر دردي درماني است. درمان گناهان توبه و استغفار است». مطابق این روایت استغفار و طلب بخشش از خداوند موجب بخشیده شدن گناهان می‌شود.

 

یکی از عوامل نجات از گناه و بخشیده شدن اقرار به گناه [اعتراف و قبول داشتن قصور و کوتاهی خود] نزد خداوند متعال است. امام باقر(ع) فرمود: «واللَّه ما ينجو من الذّنب إلاّ من أقرّ به؛ (شيخ عبد علي بن جمعه نورالثقلين ج 4 ص 157) سوگند به خدا! جز آن كه به گناه اقرار كند نجات نيافت».


محبت مومنان به یکدیگر عامل دیگری برای بخشیده شدن گناهان است امام باقر(ع) فرمود: «وقتي دو مؤمن به هم رسيدند و با هم دست دادند گناهان آن دو مي‌ريزد چنان كه برگ از درخت مي‌ريزد .تا زماني كه از هم جدا نشده‏اند خداوند به آنان نظر رحمت دارد». (اصول کافی ج3 ص 259 - 264)
 

 همچنین در برخی روایاتی کار زن در خانه شوهر و همچنین کار مرد در خانه و کمک به همسر کفاره گناهان دانسته شده است. در حديث آمده است : اگر زني حتي يك ليوان آب به دست شوهرش بدهد خداوند شصت گناه او را مي‌آمرزد و شهري در بهشت براي او آماده مي‌كند. (وسائل الشيعه ج 14 ص 123)

- لینک کوتاه این مطلب

» جــــام نــــیوز
تاریخ انتشار:29 آذر 1397 - 21:02

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد