یک آیه قرآن بخوانیم؛ «روز قیامت»

(بسم الله الرحمن الرحیم)
خداوند در سوره غافر آیه ۱۸ می فرماید:

 

اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم


«وَأَنذِرْهُمْ یَوْمَ الْآزِفَهِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَنَاجِرِ کَاظِمِینَ مَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ حَمِیمٍ وَلَا شَفِیعٍ یُطَاعُ»


از روز قیامت بترسانشان آنگاه که دلها لبریز از وحشت ، نزدیک حنجره ها رسد ستمکاران را در آن روز نه خویشاوندی باشد و نه شفیعی که سخنش را بشنوند

یک آیه قرآن بخوانیم؛ «روز قیامت»

 


 

در تفسیر المیزان علامه طباطبایی(ره) ذیل آیه آمده است:


مراد بیان یکى از خصایص روز قیامت است و آن این است که: در آن روز به هر نفسى عین آنچه را که کرده به عنوان جزاى کرده‏ هایش مى‏ دهند. پس جزاى هر کس همان عمل اوست…


…مى‏ فرماید: اینکه گفتیم در امروز هیچ ظلمى نیست، بدین علت است که خداى تعالى در محاسبه سریع است، چنان نیست که رسیدگى به حساب یک نفر او را از حساب افراد دیگر باز بدارد، تا در نتیجه به اشتباه بیفتد و جزاى این را به آن و پاداش آن را به این بدهد، و در نتیجه ظلمى پیش بیاید.


و این تعلیل ناظر به این است که ظلم ناشى از اشتباه را نفى مى‏ کند، و اما ظلم عمدى احتیاج به نفى ندارد، براى اینکه وقتى بنا شد عین عمل انسان را به عنوان جزا به انسان بدهند، دیگر چنین ظلمى تصور ندارد.


کلمه” آزفه” از اوصاف روز قیامت، و به معناى نزدیک است. پس معناى این جمله آن است که مردم را از روز نزدیک انذار کن، و این معنا یعنى نزدیک بودن قیامت در آیه” إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً وَ نَراهُ قَرِیباً” «۲» نیز آمده.


…حناجر” جمع” حنجره” به معناى سر حلق است. این جمله کنایه است از نهایت درجه ترس، گویا کار مردم از شدت وحشت به جایى مى‏ رسد که گویى دلهایشان از جاى خود کنده مى‏شود و تا حنجره بالا مى‏ آید. و کلمه” کاظمین” اسم فاعل از” کظم” است و” کظم” به معناى شدت اندوه است.


” ما لِلظَّالِمِینَ مِنْ حَمِیمٍ وَ لا شَفِیعٍ یُطاعُ”- کلمه” حمیم” به معناى نزدیک و خویشاوند است، و معناى جمله این است که کفار خویشاوند و نزدیکى ندارند که به یارى آنان بپا خیزد و حمیت قرابتش به هیجان آید. و این معنا در جمله” فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ”.


و معناى جمله” وَ لا شَفِیعٍ یُطاعُ” این است که: کفار شفاعت پذیرفته ندارند.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:15 مهر 1393 - 12:17

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد