امام زمان شناسی 16

(بسم الله الرحمن الرحیم)
قال امام الصادق: قَالَ مَنْ أَدْرَكَ (قائم) أَهْلَ بَيْتِي مِنْ ذِي عَاهَةٍ بَرَأَ وَ مِنْ ذِي ضَعْفٍ قَوِيَ
هركس فرزند من قائم آل محمد(ص) را درك كند اگر جسمش به علت اخلاقيات سوء و معصيت‌ها آفت زده شده باشد از آفت‌ها و ظلمات جدا مي‌شود و ضعيف و ناتوان با اين معرفت قوي و توانا مي‌شود.

امام زمان شناسی 16

 


در زمان غيبت معرفت و شناخت لازم نسبت به امام زمانش را كسب نكند دچار انواع ترديدها و آفت‌ها مي‌شود و اين ابتلاء اولين تاثيرش را بر قلب مي‌گذارد و سبب مي‌شود قلب دچار عدم بصيرت شود و پيامد عدم بصيرت و شناخت براي فرد انواع نگرانيها و استرسها را به همراه دارد.
آفت زدگي روح و قلب بر تمام اعضاء و جوارح اثر مي‌گذارد و كدورت حاصل شده سبب مي‌شود تا فرد از درك نور حضرات معصومين غافل شود چنين كسي صداي وجدان خويش را نمي‌شنود و به گفته‌ي قرآن مخاطب عبارت لايسمعون مي‌شود. كسي كه از دريافت صداي وجدان خويش محروم است به يقين قدرت درك صداي امام زمان را از دست خواهد داد، در جهان ماده هر شيي حكايت از حضور حضرات معصومين دارد اما اين فرد از دريافت اين حقيقت ناتوان است حتي اگر صداي صاحب الزمان را بشنود كه مي‌گويد: انا المهدي اناالمهدي از دريافت آن عاجز است كسي كه دچار غفلت از حضرات معصومين شود، سخن مي‌گويد اما نه بر طريق صلاح، مي‌شنود اما نه حقيقت را، مي‌رود نه بر سبيل هدايت.
امام صادق(ع) در اين حديث رهايي جسم انسان از آفت‌زدگي ها را مشروط به درك فرزندش قائم قرار داده است اين درك تنها به معناي درك ظهور حضرت حجت نيست وگرنه بايد گفت كه مخاطبين اين حديث تنها كساني هستند كه زمان ظهور صاحب الزمان را درك خواهند كرد و ما از مخاطبين اين حديث نيستيم در حاليكه اين نوع برداشت در ظاهر رندي و زيركي است اما حقيقتاً عين جهالت است زيرا هر صاحب فهمي مي‌داند كه كلام امام جلوه‌ي عمومي و عام دارد، ما معتقديم هر چه درك افراد نسبت به وجود حضرت افزون شود كدورت عالم ماده بيشتر از سر راه كنار مي‌رود همه كس در هر عصر و زماني مخاطب اين حديث هستند چه زمان غيبت و چه عصر حضور هركس خود را موظف به شناخت امام زمانش كند قطعا حضرت  گرفتاريهاي عالم ماده را از سر راه او مرتفع مي‌سازد.

اهل دل براي ظهور صاحب الزمان دو ظهور در نظر گرفته‌اند: يك ظهور در عالم ماده و خارج از جسم ظاهري انسان و يك ظهور در درون افراد.

اگر ظهور كلي در جهان صورت بگيرد همه‌كس قادر به دريافت اثرات آن خواهند بود اما اگر ظهور باطني در افراد جلوه‌گر شود باعث مي‌شود تا هركس به تنهايي در محضر امام زمانش قرار گيرد و از پرتو وجود او بهره برگيرد.
با نگاهي دوباره به حديث امام صادق(ع) خواهيم گفت هركس در زمان غيبت همِّ خود را معطوف به درك و شناخت امام زمان كند به طور قطع اخلاقيات سوء  و آفت‌هاي وجوديش مرتفع مي‌گردد زيرا حضرات معصومين جلوه‌ي صادق الوعدي خداي سبحان هستند سخني نمي‌گويند مگر آنكه بر آن استوار و محكم و پايبند باشند و به آن عمل كنند.
امام صادق(ع) فرمودند: هركس فرزندم را درك كند،  يعني هركس كه به اذن حق توانايي درك محضر مولي را پيدا كند و نسبت به ذات پاك ايشان معرفت كسب كند قطعاً رستگار خواهد شد. و در پي اين رهايي از خلقيات سوء، حيات طيب نصيب افراد مي‌گردد كه ثمره‌ي اين حيات طيب در خدمت مولي بودن است طيب ترين حيات عالم آن است كه انسان تمام دارايي خويش را براي امام زمانش خرج كند و اين توفيقي است كه تنها با مدد و راهنمايي خود حضرت ميسّر خواهد شد.
اگر انسان به اين درك برسد كه با هر معرفتي كه نسبت به امام زمان پيدا مي‌كند خود را زير باران رحمت خاص حضرت قرار داده است لحظه‌اي از شناخت حضرت غافل نمي‌شود زيرا باران وجودي امام عصر(عج) بر هر زمين تشنه‌اي ببارد آن جا گلستان خواهدشد و بركات و رحمت فراواني بر آن جا فرود مي‌آيد.
بارش باران تلطيف خاصي نصيب كسي مي‌كند كه گامي براي شناخت امام زمان خويش برداشته باشد اگر به لطف امام زمان (عج) اين شخص بتواند به جاي سوء اخلاقيات بذر كمالات و حسنات را در درون خود بكارد با هر قطره‌اي از اين باران وجودش چون گلستان سرشار از طراوت و زيبايي مي‌شود.
اگر كسي به اذن حق بتواند خود را تحت عنايات خاص قرار دهد نه تنها بهره‌ي حاصل شده زندگي او را نجات مي‌بخشد بلكه بركات و رحماتش اطرافيانش را در بر مي‌گيرد و گاهي اين بركات چون جويباري براي هميشه جاري مي‌گردد و افراد زيادي از آن آبشخور رفع تشنگي مي‌كنند اگر به زندگي هريك از علما بنگريد اين بركت جاريه را درخواهيد يافت، زندگي شيخ انصاري را نگاه كنيم كه بعد از گذر ساليان زيادي از عمر ايشان هنوز علما و فضلاء زيادي در كلاس درس ايشان زانوي تلمّذ مي‌زنند و از خيرات جاريه‌ي ايشان بهره مي‌برند اين افراد مصداق كامل سخن امام صادق(ع) هستند كه به درك و شناخت امام زمانشان نائل آمده‌اند و به ياري حضرت، حيات طيبي به آنها عطا شده است كه بعد از گذر هزاران سال نه تنها بركت عنايت حضرت خود آنها را در بر مي‌گيرد بلكه نسل‌هاي بعد از آنها را سيراب مي‌كند اميد كه به لطف امام زمان و به ياري خود ايشان ما نيز توفيق درك يوسف فاطمه(ص)  را بيابيم تا هرباري كه قدم مباركشان را بر قلب ما مي‌گذارند ما نيز از انواع اخلاقيات سوء رها شويم و به حيات طيب دست يابيم.

1-  بحارالانوار جلد 52  ص 335

- لینک کوتاه این مطلب

» پایگاه جامع اطلاع رسانی امام مهدی (عج)
تاریخ انتشار:27 دی 1393 - 1:02

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد