رذایل اخلاقی +درمان / فخر فروشي

(بسم الله الرحمن الرحیم)
لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ » سوره مباركه حديد آيه 23
« اين بخاطر آن است كه براى آنچه از دست داده‏ايد تأسف نخوريد، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشيد؛ و خداوند هيچ متكبّر فخرفروشى را دوست ندارد»
 
 بیماری فخر فروشی « مُخْتالٍ فَخُورٍ »
 

پیام ها :‌

1- مختال از ماده خیال است به این معنا که فردی که فخر فروشی می‌کند گرفتار نوعی تخیل شده و به دلیل همین خیال باطل فخر فروشی می کند .

2- با توجه به آیه قبل می‌توان گفت هنگامی که انسان به دنیا دل خوش شود به نوعی خیالاتی شده است و واقع نگر نیست .

3- یکی از مصادیق خیالبافی این است که انسان تصور کند نعمات دنیائی که از آن بهره مند است باقي است و به دلیل همین تصور باطل فخر فروشی داشته باشد در حالیکه هر لحظه خدای سبحان اراده کند نعمت از او سلب می‌شود .

4- اگر انسان متوجه اعتباری بودن امور دنیایی شود هرگز فخر فروشی نمی‌کند مدرک ، مدارج علمی‌،‌ پول و ثروت ،‌ جمال و .... همه اعتباری است و نعماتی است که خدای سبحان به او داده است و هر زمان اراده کند می‌تواند آن را پس گیرد .

5- ما اجازه نداریم حتی بابت دین‌داري و ایمان‌مان به دیگران فخر فروشی داشته باشیم چون نمی دانیم هنگام مرگ با ایمان از دنیا می‌رویم یا خیر به همین دلیل است که دائما می‌گوییم : « اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ (6) » « ما را به راه راست هدايت كن. »
 

درمان :

1- اعتماد کردن به خدای باقی همانطور که پیامبر اکرم (ص) فرمودند :‌ « إِلَهِي كَفَى لِي عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً وَ كَفَى بِي فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِي رَبّا» « خداى من مرا همين عزت بس كه تو را بنده باشم و همين سربلندى‏ام بس كه تو پروردگار من باشى‏ » ( سفینة البحار ج1 ص 123 )

 
 

- لینک کوتاه این مطلب

» موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا(ع)
تاریخ انتشار:28 دی 1393 - 12:29

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد