نقش علما در حکومت امام زمان، چیست؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
نقش علما در حکومت امام زمان، چیست؟

جهت روشن شدن پاسخ، نخست باید نقش علما را در دوران حضور امامان و سپس دوران غیبت و ظهور امام زمان را بررسی کرد.
در دوران ۲۶۰ ساله حضور امامان، علما پس از آنها، بزرگ‌ترین نقش را در عالم اسلام ایفا کرده‌اند؛ آنان پاسدار ارزش‌های دینی بودند و در سراسر کشورهای اسلامی، به نمایندگی از معصومین علیهم‌السلام، احکام الهی را به مردم می‌رساندند. در حقیقت، آنان نقش رابط بین ائمه و مردم را ایفا کرده‌اند. از سوی دیگر، امامان به پاس تلاش فقیهان، پیوسته آنها را تأیید و حمایت می‌کردند و مردم را به آنها ارجاع می‌دادند.
در دوران غیبت صغرا نیز بزرگانی همچون عثمان‌بن‌سعید و دیگر نمایندگان و نواب امام مهدی علیه‌السلام و نیز فقیهانی مانند شیخ صدوق و شیخ کلینی رحمهم‌الله، نقش بسزایی در گسترش مکتب اهل بیت داشته‌اند. علما در دوران غیبت کبرا نیز به مرزبانی مرزهای عقیدتی پرداختند و زمینه‌های ظهور امام موعود را فراهم نمودند.
در عصر ظهور امام نیز یاران حضرت را علما، فقها و قضات تشکیل می‌دهند. آنان به نمایندگی از امام در سراسر جهان پخش می‌شوند و برنامه‌های حکومت امام زمان را در جامعه پیاده می‌کنند.
بنابراین، علما بیشترین سهم را در تشکیل حکومت امام مهدی علیه‌السلام بر عهده دارند، البته برخی از علمای غیر متعهد و منحرف و دنیادوست پیدا خواهند شد که با حضرت  اعلام جنگ خواهند نمود. آنان از گروه بتریه[۱] هستند و تعدادشان شانزده هزار نفر می‌باشد. آنان در پشت شهر کوفه به جنگ با آن حضرت می‌پردازند. امام عصر، سه روز به آنها مهلت می‌دهد تا از مواضع خود دست بردارند و سپس همه آنها را به قتل خواهد رساند.[۲]

پی‌نوشت‌ها
۱. شاخه‌ای از زیدیه هستند و به مغیرة‌بن‌سعد ـ که ابتر لقب گرفته بود ـ نسبت داده می‌شوند. حسن‌بن‌سلیمان تعداد این گروه را چهل هزار نفر می‌داند؛ ر.ک: مختصر بصائر الدرجات، ص190.
۲. دلائل‌الامامه، طبری، ص342.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:26 اسفند 1393 - 19:29

نظر شما...
    • Bardia

      علمای چی کشک چی
      یه مشت پشمک تایر به سر
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد