شبکه من وتو و افسوس مساوی نبودن حقوق زن و مرد در ایران +فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)


شبکه من وتو در برنامه ای به تخریب مصادیق ارث در ایران پرداخته و آلمان را کشوری رعایت کننده تساوی زن و مرد معرفی کرد.



برای دانلود فیلم اینجا کلیک کنید


یکی از حاضرین در این برنامه گفت: حالا که به زمان قبل برمیگردم، یعنی زمانی که در ایران بودم واقعا به جنس مونث به گونه ای دیگر نگاه می کردم.نه از لحاظ مرد یا زن بودن، از نظر تفاوت های اجتماعی و از نظر ارزش ها. برای من مشخص نبود.


 


نمی توانستم بفهمم که چرا مثلا خواهر من پس از فوت پدرم باید نصف من ارث ببرد و یا اینکه زن و شوهر ی که پس از بیست سال از هم جدا می شوند پس از مرگ مرد، هیچ ارثی بهزن نمی رسد. این موضوع ها برای من قابل درک نبود.


 


وی در ادامه افزود: اما بند یک قانون اساسی آلمان می گوید: همه انسان ها در مقابل قانون مساوی هستند و در این بند قانون آلمان قید زن، مرد، بچه، پیر، سیاه، سفید، داخلی و یا خارجی به کار برده نشده است و همه یکسان هستند. زمانی که من این قانون را در آلمان می بینم برای ایران افسوس می خورم.


 


زیر سوال بردن  موضوع ارث در اسلام در حالی اینگونه توسط شبکه انجام می شود که دین مبین اسلام دلایل تقسیم ارث به زن و مرد را به طور کامل و قانع کننده توضیح می دهد .و حال اینکه در این برنامه دو بحث در قالب یک بحث تخریب می شود.


 


در صحبت های این فرد ابتدا موضوع ارث مطرح می شود و در ادامه وی بحث تساوی حقوق زن و مرد را به موضوع ارث مرتبط می کند و این در حالی است که این دو موضوع کاملا با هم متفاوت است.


 


قانون ارث موضوع مالی و اقتصادی است كه در اسلام بر پایه عدالت اجتماعی بنیان نهاده شده و در آن مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی هر یك از زن و مرد رعایت شده است. اگر از درون نظام حقوق اسلام به ارث نگاه شود، سهم زنان كه هیچ مسئولیت اقتصادی بر دوش ندارند، كاملاً منصفانه و ضامن كرامت و عزت نفس زن مسلمان است.


 


در بحث ارث زنان سه فرض مطرح است كه معمولاً یك فرض آن ذكر می شود و از دو فرض دیگر غفلت می شود


1- در مواردی زن و مرد همتا و مساوی ارث می برند، مانند صورتی كه میت (فرزند) پدر و مادر داشته باشد كه هر كدام به طور یكسان یك ششم ارث می برند و سهم پدر به عنوان مرد بودن بیش از سهم مادر نیست.


2- در مواردی زن كمتر از مرد ارث می برد، مانند دختر كه كمتر از پسر ارث می برد


3-  در مواردی سهم زن بیش از سهم مرد می باشد، مانند موردی كه میت غیر از پدر و دختر، وارث دیگری نداشته باشد كه در این جا پدر یك ششم می برد و دختر بیش از آن . یا مانند موردی كه میت دارای نوه باشد و فرزندان او در زمان حیات وی مرده باشند كه در این جا نوه پسری سهم پسر را می برد و نوه دختری سهم دختر را، یعنی اگر نوه پسری دختر باشد و نوه دختری پسر باشد، دختر دو برابر پسر ارث می برد.


 


در مورد شبهه دومی که این فرد مطرح می کند باید گفت که قانون تساوی حقوق زن و مرد درقانون اساسی ایران هم مطرح است .


برابری زنان با مردان در اصولی از قانون اساسی تعیین شده است. قانون اساسی در اصول کلی همه افراد انسانی اعم از زن و مرد را مشمول قانون و در حمایت آن قرار داده، و برای آنان حقوق یکسان انسانی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعیین نموده (اصل 20)، و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها را سبب امتیاز ندانسته است (اصل 19). به علاوه، اصل 21 قانون اساسی حقوق ویژه حمایتی برای رشد شخصیت زنان و احیای حقوق مادی و معنوی آنان اعلام نموده و دولت را موظف دانسته که در جهت تامین زنان سالخورده، بیوه و سرپرست خانوار اقدام نموده و زنان را در ایفای نقش خانوادگی یاری نموده و از آنان خصوصا در دوران بارداری، حضانت فرزندان و سرپرستی کودکان بی سرپرست حمایت نماید.




  • منبع: جام نیوز

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:11 آذر 1391 - 22:47

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت منتظرپاتوق