بینندگان عزیزی که همیشه «روی خط» هستند! +فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)

در ادامه سلسله گزارش ها در خصوص عملکرد غیرحرفه ای و رویکرد متقلبانه تلویزیون فارسی صدای امریکا (VOA) این بار تصمیم داریم شما را با چشمه ای دیگر از شاهکارهای این رسانه دولتی آشنا کنیم.

بینندگان عزیزی که همیشه «روی خط» هستند! +فیلم

  

اگر پیگیر اخبار ما بوده باشید حتما می دانید که برنامه مخاطب محور این شبکه، "روی خط" نام دارد.

در برنامه یادشده اینگونه جلوه داده می شود که بینندگان از داخل و خارج ایران می توانند به صورت آزادانه و فارغ از هرگونه گزینش (به اصطلاح خودشان فیلترینگ) با صدای امریکا تماس بگیرند و نظراتشان را از طریق آنتن پخش زنده به گوش سایرین برسانند.

 

آیا چنین ادعایی واقعیت دارد؟

 

درگزارش قبلی جام، ملاحظه فرمودید که دست اندرکاران صدای امریکا برای پنهان کردن ریزش مخاطبان خود -که حاصل بی اعتمادی آن ها به رعایت انصاف و صداقت در این شبکه است- افرادی را استخدام می کنند تا هر یک با چند هویت مختلف تماس گرفته و ضمن ابراز نظرات گوناگون و گاه متناقض، به برنامه بی رمق "روی خط" رونق ببخشند.


ویدیو: یک نفر با چند هویت!

 

 

اما تلویزیون فارسی صدای امریکا برای فریب دادن مخاطبان خود از شیوه های دیگری نیز بهره می گیرد.

یکی از این شیوه ها، ردیف کردن شخصیت هایی ثابت است که بنا به ضرورت، روی خط تماس بیایند و سناریوی مطلوب شبکه را در قالب جعلی «اظهارنظر یک بیننده برنامه» پیاده کنند.

بینندگانی که برای برنامه و شبکه بسیار "عزیز" هستند و هیچ گاه پشت خط نمی مانند!

 

ویژگی این شخصیت ها، حضور همیشگی شان به صورت پای ثابت برنامه برای پیشبرد روند بحث به سمت دلخواه گردانندگان صدای امریکاست.

آن ها مأموریت دارند که ویترین تضارب آراء در برنامه یکسویه "روی خط" را تزئین کنند.

 

 

ضمیمه ویدیویی پایین، شاهدی بر این مدعاست.


ویدیو: مخاطبان همیشه حاضر!

 

 

این فیلم که از قسمت های متعدد برنامه "روی خط" (طی فاصله زمانی قابل توجه) گلچین شده و به عنوان مشت نمونه خروار از منظرتان می گذرد، به روشنی گویای ساخت و پاخت برنامه فوق با چند شخصیت ثابت است.

شخصیت هایی که به نظر می رسد در ساعت پخش برنامه در حالت "آماده باش" به سر می برند تا در صورت نیاز بلافاصله روی آنتن فرستاده شوند و بحران ریزش مخاطب در صدای امریکا را بپوشانند.

 

بنابراین اصلا هم بعید نیست که بین آن ها شیفت بندی شده باشد تا به نوبت وظیفه محوله را انجام بدهند و ضمنا همواره در دسترس باشند!

  • منبع: جام

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:1 مرداد 1392 - 9:31

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد