نگاهي به درونمايه و محور سوره انفطار

(بسم الله الرحمن الرحیم)

تصويرهايي مستقيم از رستاخيز


سرآغاز سوره، نشانه هاي رستاخيز را بيان مي دارد، آن هنگام که نظامهاي آفرينش به ويراني مي گرايد و در پي آن آسمان از هم شکافته، اختران پراکنده، درياها از جا برکنده و گورها زير و زبر مي شوند... اين براي دلِ هوشيار، اندرزي بسنده است و آن دل مي پرسد: تمام اينها براي چه روي مي دهد؟ سپس به نوري الهي درمي يابد اين رويدادها به آن سبب روي مي دهد که انسان حسابرسي شود و پاداش گيرد و نخستين کسي که در آن روز انسان را محاکمه مي کند، نفس اوست، زيرا مي داند از نيکي و بدي چه پيش فرستاده و بازپس گذاشته است...

نگاهي به درونمايه و محور سوره  انفطار

 

براي آن که نهال تقوا در نهاد آدمي رشد کند و از کردارهاي نيک به بار نشيند، آيات اين سوره، رستاخيز و نشانه هاي آن را براي ما يادآور مي شود. سوره سپس از ناتواني آدمي در برابر نيروي آفريدگار، که او را آفريد و اندامش را درست کرد، سخن مي گويد و آنگاه بيان مي دارد غرور آدمي سبب مي شود تا روز جزا را منکر شود، حال آنکه جزا به وقوع مي پيوندد و کردار آدمي به دقت بر او ثبت مي شود و سپس او پاداش خويش بر آن کردارها را دريافت مي کند و در پي اين پاداشهاست که نيکان به آسايش جاودان مي روند و نابکاران به دوزخ.


قرآن در پايان سوره، روز جزا را بيم مي دهد، آن هنگام که هيچ کس براي ديگري هيچ اختياري ندارد و در آن روز، فرمان از آنِ خداوند داور و دادگر است که بايد امروز آنچنان که شايسته است، از او پروا کنيم.


- لینک کوتاه این مطلب

» آيت الله سيّد محمّد تقي مدرّسي
تاریخ انتشار:15 مهر 1393 - 12:26

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد