امام زمان شناسی 3

(بسم الله الرحمن الرحیم)
القاب حضرت مهدی علیه السلام :که به لطف حضرت حق به نقل از حضرات معصومين در شناخت حضرت ولی عصر(عج) مطرح می‌شود آيه 1و2 سوره مبارکه فجر می‌باشد. « وَ الْفَجْرِ وَ لَيَالٍ عَشْر » « به سپيده دم ، و شبهاى دهگانه سوگند ،» امام صادق(ع) مي‌فرمايند: فجر وجود مقدس آن امامي است كه زمين را پر از عدل و داد مي‌كند.

امام زمان شناسی 3

 

شيخ علی اکبر نهاوندي اين كلمه را چنين بررسي كرده‌اند و فرموده است:

1- امام باقر(ع) می‌فرمايد: «فجر از ساعات بهشت است و خداوند سبحان اين ساعت را در عالم دنيا به وديعه گذاشته تا افراد از كيفيت بهشت باخبر شوند». آقاي مرحوم نهاوندی در اين رابطه مي‌گويد: قسمتي از لذات بهشتي در همين دنيا براي كساني كه وجود حضرت را درك كنند، ميسر خواهد شد.

2- « فجر» زمان مرتفع شدن ظلمات است، حضور حضرت چون فجر در زندگي هر سالكي تجلي کند زندگيش را از انواع ظلمات اعم از ظلمت شرك، جهل، معصيت و ... مرتفع مي‌كند.

3- « فجر» زماني است كه تنها افراد خاص ارزش آن را درک می‌کنند و بقيه مردم از آن بی‌خبرند عموماً افراد از زمان‌های خاص غافلند مثلاً از زمان بابرکتی چون بين الطلوعين بی‌خبرند. درحاليکه در بين الطلوعين نعمات تقسيم می‌شود توانايي‌ها، سلامتي‌ها و رحمت‌های الهي همه قسمت بندی می‌شود، اما اکثريت در خواب هستند ولی هر خواهان و طالبی می‌تواند با لطف حضرت حجت از اين غفلت‌ها رها شود و زمان فجر را دريابد تا از تقسيم روزيهای مادی و معنوی بي‌نصيب نماند.

4- در جايي ديگر فجر را برزخ ميان شب و روز معني كرده‌اند، با توجه به اين معني زمان ظهور را فجر گفته‌اند زيرا در زمان ظهور نه فساد و كدورت دنيا حاكم است و نه وضوح قيامت نمايش داده مي‌شود، زمان حكومت حضرت چون برزخي است كه افراد نه گرفتار غصه‌ها و ناراحتي‌ها و نگراني‌های دنيا هستند و نه چون بهشت از نعمات كامل برخوردارند.

5- گروهی از خواص افراد از عظمت و شرافت طلوع فجر آگاهند از همين رو نسبت به آن مراقبه و مواظبت خاص دارند اهل دل اين گروه را صائم، متجهد و مستغفر در اسحار ناميده‌اند همچنين افرادی که انتظار فرج را می‌کشند مترّد و مراقب فجر حقيقی‌اند تا به محضر دوست راه يابند و از سبقت گيرندگان بيعت با او باشند.

6- در فاصله زمانی ميان طلوع فجر و طلوع خورشيد تنها گروهی از افراد در حال مناجات و کسب معارف حقه هستند، اثر کسب معارف آنها در فعاليتهای روزانه‌اشان محسوس است اين معنا را از آن رو با زمان ظهور مقايسه کرده‌اند زيرا تنها گروهی که در ابتدای ظهور شايستگی درک محضر حضرت حجت را داشته باشند، برکت درک معارف حاصله از اين حضور تا زمان جهانی شدن حکومت حضرت برای آنان جاری و ساری خواهد بود.

7- صبح زمان ارتباط با موجودات ملکوتی است زيرا مناديان و موذنان الهی در اين زمان طلوع فجر و نماز صبح را اعلام کنند آنها طلوع فجر را در ميان زمين و آسمان اعلام می‌کنند.

اگر ظهور را فجر در اين معنا گفته‌اند زيرا حضرت جبرئيل ملک مقرب حضرت حق روزی فجر واقعی ظهور را در ميان اهل آسمان و زمين ندا خواهد زد، هرکس امروز نسبت به زمان فجر توجه کامل داشته و ندای مناديان حق را هر روز صبح دريافت کند در فجر واقعی و ظهور يوسف زهرا(س) قبل از ديگران مستمع کلام جبرئيل خواهد بود و از بيعت کنندگان با حضرت بقيه الله.

8- برای فجر دو طلوع کاذب و صادق در نظر گرفته شده است برای زمان ظهور نيز دو طلوع و ظهور بيان شده است وجود مقدس صاحب الزمان(عج)در اولين طلوع به هيئت شبانان و چوپانان با چند راس گوسفند لاغر وارد مکه می‌شود و اولين ظهور خود را آغاز می‌کند.

ظهور دوم در کوفه، مدينه و ساير بلاد صورت می‌گيرد شيعه در اين وقت از تابش نور ولايت حضرت به طور مستقيم برخوردار خواهد شد. اين حکومت جهانی به منزله فجر صادق است و همه از برکات و فيوضات حکومت منجی بشريت بهره‌مند می‌گردند.

9- مردم هر روز زمان طلوع فجر به دو گروه تقسيم می‌شوند گروهی دلدادگان و تابعين خاندان رسالت و ولايتند و از اقرار کنندگان و شهادت دهندگان به نبوت و ولايت علی بن ابيطالب‌اند و گروه ديگر منکرين ولايت که ريسمان پيروی از شيطان را بر گردن نهاده‌اند.

حضرت جبرئيل در طلوع فجر واقعی زمان ظهور را اعلام می‌کند تا همه منتظرين در سايه درخشش ولايی حضرت قرار بگيرند.

10- قبل از طلوع فجر تعدادی از ستارگان، درخشندگی خاصی دارند، اما با طلوع فجر شدت درخشندگی آنها کاهش می‌يابد و محو می‌شود اگر ظهور را در اين معنا فجر دانسته‌اند از آن روست که زمان غيبت، علماء شيعه هدايت افراد را بر عهده دارند و آنها چون ستارگانی درحال درخشش هستند اما بعد از فجر ظهور، درخشندگی آنان در مقابل تشعشع وجودی حضرت محو می‌شود و نور وجوديشان در مقابل نورانيت قائم آل محمد(عج) ظهوری ندارد.

- لینک کوتاه این مطلب

» پایگاه جامع اطلاع رسانی امام مهدی (عج)
تاریخ انتشار:30 آذر 1393 - 18:42

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد