آیا طول عمر امام مهدی علیه‌السلام طبیعی است یا جنبه اعجاز دارد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا طول عمر امام مهدی علیه‌السلام طبیعی است یا جنبه اعجاز دارد؟

در پاسخ این پرسش، توجه به چند نکته ضروری است:

۱. پدیده‌های طبیعی دو گونه‌اند:
الف. روی‌دادهای طبیعی اکثری و عادی که بسیار اتفاق می‌افتد؛ مانند باد و باران، طلوع خورشید، تغییر فصول و...؛
ب. روی‌دادهای طبیعی اقلی و غیرعادی که کمتر پدیدار می‌شود؛ مانند سقوط سنگ‌های آسمانی، خسوف و کسوف، رعد و برق‌های تند، زلزله و... .
این دو قسم، در تعداد روی‌دادها با هم اختلاف دارند. مسأله طول عمر امام موعود از نوع پدیده‌های اقلی و غیرعادی است که کمتر در میان انسان‌ها دیده می‌شود و با هیچ‌قانونی متضاد نیست.

۲. علوم مرتبط به حیات و طبیعت مانند بیولوژی، فیزیولوژی، فیزیک، طب و... هیچ‌یک حد دقیقی برای عمر بشر مشخص نکرده‌اند؛ گرچه عمر عادی را در این روزگار حداکثر ۱۱۵ تا ۱۲۰ سال دانسته‌اند.

۳. دلیل بر اینکه علوم مرتبط به طبیعت، عمری را دقیقاً تعیین نکرده‌اند، عبارتند از:
الف. بشر در تلاش است که پدیده پیری را که به مرگ منجر می‌شود به تأخیر بیندازد؛
ب. معنای دقیق و تاریخی پیری مشخص نیست و در افراد گوناگون متفاوت است؛
ج. رعایت تغذیه و بهداشت، متوسط عمر انسان را بالا برده است؛
د. دانشمندان عوامل مؤثر در طول عمر را برشمرده‌اند که عبارتند از: تغذیه، ظرفیت فیزیولوژیکی، تغذیه با عسل، فعالیت فیزیکی، کاستی وزن، ورزش، راه رفتن و... .
هـ. افراد بسیاری دارای طول عمر بوده‌اند که در کتب الهی، تاریخی و حدیثی از آنها یاد شده است؛ مانند: حضرت آدم، شیث پسر آدم، انوش فرزند شیث، قنیان پسر انوش، مهلل ئیل پسر قنیان، یارد پسر مهلل ئیل، خنوخ پسر یارد، متوشالح پسر خنوخ، لحک پسر متوشالح و نوح پسر لحک که به ترتیب دارای عمر 930، 912، 905، 910، 895، 962، 365، 969، 777، 950 سال بوده‌اند. همچنین در سال‌نامه پارس مربوط به سال ۱۳۱۱هـ.ش. آمده است که هم‌اکنون مردی چینی به نام «لی‌چینک» دارای ۲۵۲سال می‌باشد و ۲۳ زن در خانه او عمر سپری کرده‌اند.

نتیجه اینکه: امام عصر با امکانات الهی ـ که در دست اوست ـ و با مراقبت‌های ویژه و رعایت قوانین طبیعی و پیش‌گیری از پیری و حراست الهی؛ دارای عمری طولانی است و چهره‌ای جوان دارد که البته طبیعی و اما غیرعادی به‌شمار می‌رود؛ ضمن آنکه این مطلب نه مخالف عقل است و نه متضاد با قوانین طبیعی.
گفتنی است که ذکر شواهد علمی، تنها برای رفع استبعاد از طول عمر آن حضرت می باشد و تأکید بر اینکه دانشمندان حدی مشخص برای عمر انسان تعیین نکرده‌اند وگرنه در قاموس دین و باور مذهبی، مطلب فراتر از این است که مورد تردید شود؛ چرا که طول عمر آن بزرگوار چون میلاد، زندگی و برنامه جهانی او و... همگی به اراده حتمی خداوند اداره می‌شود و کوچک‌ترین شکی در آن راه ندارد.

در پایان پاسخ را با نقل حدیثی به پایان می‌بریم
امام حسن عسکری علیه‌السلام‌ فرمود:
«فرزند من، قائمِ پس از من است و او همان است که با سیره و روش پیامبران خروج کند. او دارای عمر دراز و غیبت است. دل‌ها به‌خاطر درازی پنهان‌زیستی او سخت می‌شود».

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر
• پژوهشی علمی پیرامون طول عمر، کهولت و پیش‌گیری از پیری، محمدجواد میردامادی؛
• راز دیر زیستن، شهریار بهاری؛
• خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی، فصل دهم؛
• طول عمر امام زمان از دیدگاه علوم و ادیان، علی‌اکبر مهدی‌پور؛
• منتخب الأثر، آیت‌الله صافی گلپایگانی، صص۲۷۴ـ۲۸۳؛
• بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج۵۱، ص۲۲۵؛
•زنده روزگاران، حسین فریدونی.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:24 فروردین 1394 - 2:43

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد