(بسم الله الرحمن الرحیم)
در رابطه با این سؤال به پاسخ شیخ طوسی رحمهالله اکتفا میکنیم که فرمود:
«ممانعتی که با تکلیف بندگان خدا، منافات ندارد، این است که خداوند مردم را از مخالفت فرمان امام بر حذر دارد و دستور دهد که از او پیروی کنند و او را یاری نمایند و در برابرش تسلیم گردند، اینها همه کاری است که خدا باید بکند.
اما ایجاد مانع میان امام و مردم، منافی تکلیفداشتن بندگان بوده و نقض غرض است؛ زیرا مقصود از مکلفداشتن مردم، این است که به ثواب برسند و حال آنکه ایجاد مانع و حایل میان آن حضرت و مردم، با این منظور، منافات دارد. ضمن اینکه گاهی ایجاد حایل و مانع برای جلوگیری از کشتهشدن آن حضرت، موجب بروز مفسدهای برای مردم شود، که البته این کار از خداوند نیکو و پسندیده نیست».[۱]
پینوشتها
۱. مهدی موعود، ترجمه و نگارش علی دوانی، ص۸۵۲.
چه مانعی داشت امام زمان غایب نمیشد و خداوند از کشتهشدن آن حضرت جلوگیری میکرد؟
در رابطه با این سؤال به پاسخ شیخ طوسی رحمهالله اکتفا میکنیم که فرمود:
«ممانعتی که با تکلیف بندگان خدا، منافات ندارد، این است که خداوند مردم را از مخالفت فرمان امام بر حذر دارد و دستور دهد که از او پیروی کنند و او را یاری نمایند و در برابرش تسلیم گردند، اینها همه کاری است که خدا باید بکند.
اما ایجاد مانع میان امام و مردم، منافی تکلیفداشتن بندگان بوده و نقض غرض است؛ زیرا مقصود از مکلفداشتن مردم، این است که به ثواب برسند و حال آنکه ایجاد مانع و حایل میان آن حضرت و مردم، با این منظور، منافات دارد. ضمن اینکه گاهی ایجاد حایل و مانع برای جلوگیری از کشتهشدن آن حضرت، موجب بروز مفسدهای برای مردم شود، که البته این کار از خداوند نیکو و پسندیده نیست».[۱]
پینوشتها
۱. مهدی موعود، ترجمه و نگارش علی دوانی، ص۸۵۲.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:19 اردیبهشت 1394 - 1:59
مطالب مرتبط...
نظر شما...